2000-talet

Pollare vid Strömkajen

Vid millennieskiftet hade Stockholms stad 750 000 invånare. Femton år senare har staden 912 000 invånare, vilket är fler än någonsin tidigare. I hela länet bor 2,2 miljoner människor.

Sedan 2004 är Estland, Lettland, Litauen och Polen EU-medlemmar och Östersjön har åter blivit ett handelns hav. Östersjöregionen tillhör ett av Europas dynamiska tillväxtområden.

Stockholms Hamnar har i dag trafik med containerfartyg från Bremerhaven, Hamburg och Antwerpen. En växande färjetrafik drivs till Finland, Estland, Ryssland, Lettland och Polen. Även kryssningstrafiken expanderar. Därtill kommer trafik på Gotland, Göta kanal, i skärgården, på Mälaren samt lokaltrafiken.

Två tredjedelar av värdet av Finlands import och export går med färjor över Stockholms Hamnar. En stor del av Stockholms inkomster från besöksnäringen kommer från färje- och kryssningstrafiken.

År 2009 öppnades en ny kryssningsterminal på Frihamnspiren och 2010 öppnades museum och restaurang i Stora Tullhuset vid Stadsgården.

Stockholms Hamnar driver flera stora utvecklingsprojekt som ett resultat av att staden växer och att regionens varuförsörjning måste ses över. Det innebär bland annat att gods- och containertrafiken ska flytta från Stockholm till Norvikudden norr om Nynäshamn där en ny hamn, Stockholm Norvik, just nu byggs. Även för oljehamnen på Loudden planeras en flytt.

En ny pir för hamnverksamhet har skapats genom en utbyggnad i hamnbassängen vid Värtahamnen. Hamnen i Kapellskär har byggts om, bland annat med en ny pir.

Slussen vid Söderström ska byggas om, liksom hela den trafikanläggning som ligger där. Flera innerstadskajer rustas upp.

Läs mer om nutidens Stockholms Hamnar (extern länk)