Kommunikation - en viktig hamnfunktion
Stockholms Hamnar har på senare år vunnit flera internationella kommunikationspriser. För kommunikationschefen Camilla Strümpel är nyckeln till framgång Stockholms Hamnars kloka, kompetenta medarbetare som hellre tar ett steg framåt än ett kliv tillbaka.
En gråmulen höstdag 2003 satt Camilla på en buss på väg till en arbetsintervju i Frihamnen. I bagaget hade hon juristexamen och erfarenhet av att ha växlat mellan arbete som konsult och som kommunikationsansvarig i olika verksamheter. Och kanske någon liten fördom om arbetsgivaren som hon skulle träffa.
– Stockholms Hamnar är ett kommunalt bolag, vilket jag inte hade någon erfarenhet av. I min värld var det en lite trög och stel verksamhet, säger Camilla.
Camillas farhågor blev inte mindre när bussen stannade och den lilla skaran passagerare steg av och kröp igenom ett trasigt stängsel för att komma vidare in i hamnområdet.
– Men faktum är att mina fördomar kom på skam så fort jag kom innanför dörren till kontoret. Här fanns en attityd och en arbetsglädje som verkligen tilltalade mig. Jag tror att det har att göra med en känsla av meningsfullhet. Att vi arbetar med något som är viktigt. Vi är med och bygger en av världens vackraste städer, där allt måste fungera och där det ska vara bra för människor att leva, bo och turista.
Prisbelönt kommunikation
Camillas varma känslor för Stockholms Hamnar har hållit i sig. Tretton år efter bussturen till Frihamnen arbetar hon fortfarande kvar, numera som kommunikationschef och har under senare år varit med om att vinna en rad internationella priser för hamnkommunikation och arbetet med sociala medier.
Hur bygger man upp en framgångsrik kommunikation? Camilla framhåller att den entusiasm hon kände från medarbetarna redan under sin första dag på kontoret är en av Stockholms Hamnars stora kommunikativa styrkor.
– Alla i organisationen är viktiga för kommunikationen. På många arbetsplatser måste man arbeta med att få folk att känna stolthet över sin arbetsplats. Här fanns den redan. Vi har så många medarbetare i olika roller som alla är fantastiska ambassadörer för Stockholms Hamnar.
Camilla vill ogärna beskriva sig själv som chef. Det får andra göra. Men ett ledord är ändå prestigelöshet.
– Jag har så bra kollegor. Vi är ett positivt och modigt gäng. Den inställningen har varit en stor tillgång i vårt arbete med till exempel sociala medier. Där går utvecklingen så snabbt att det inte finns tid att skriva långa strategidokument. Ibland måste man testa sina idéer i verkligheten för att sedan bygga strategierna utifrån de resultat man ser.
Samma utmaningar världen över
Framgångarna i olika tävlingar har väckt internationell uppmärksamhet. Delegationer från olika håll i världen har kommit till Frihamnen för att få reda på mer om hur Camilla och hennes kollegor jobbar. Den mest långväga gästen hittills kom från Auckland i Nya Zeeland.
– Det är intressant att se hur likartade utmaningar vi hamnfolk ställs inför. Matt från Auckland hade problem med valar och vi med is ibland, men i övrigt är det samma frågor som återkommer.
Den verklighet som besökarna från internationella hamnar beskriver är komplicerad. Diskussionerna om hamnarnas geografiska lägen är många. Och en stark känsla av att sjöfart är en icke prioriterad fråga och att kunskapen om sjöfartens bidrag är låg. I samtal med gästerna har Camilla förmedlat sina erfarenheter från Stockholms Hamnars stora utvecklingsprojekt, där väldigt många olika intressenter har varit inblandade.
– Även här hemma kan vi uppleva att sjöfarten är osynlig i debatten. Vad jag försöker trycka på är vikten av att ha en öppen kommunikation med andra inblandade och att enas om gemensamma mål. I Stockholm har vi lyckats sträva åt samma håll. Våra frågor har länge varit brett förankrade och vi har ett mycket gott samarbete med ägare och politiker.
– Det handlar i slutändan om vad vi vill med vår stad och vår hamn, men även att lyssna på den allmänna opinionen och vad våra kritiker säger. Vi har mycket att lära av dem.
Kvällen innan intervjun satt Camilla Strümpel hemma framför teven med sina fotbollstokiga söner och make och såg sitt favoritlag Malmö FF besegra ukrainska Sjachtar Donetsk i Champions League. När vi pratar om matchen och Malmöspelarnas internationella äventyr kommer vi in på behovet av utmaningar. De stora utvecklingsprojekten har inneburit stora utmaningar för både Stockholms Hamnar och kommunikationen.
Men hur ser utmaningarna ut i framtiden?
– Hos oss är inte den ena dagen den andra lik och kommunikationen förändras. Tempo, dialog, antal kanaler, uppföljning och möjligheterna bara ökar. Utmaningen är att hinna vara med när det händer och samtidigt ligga steget före. Men det är en ynnest att få vara med i en tid när det händer mycket både på kommunikationsområdet och i Stockholms Hamnar.