Håkan är hemma i hamnen

Håkan Björlingsson i Värtaterminalen

Från sitt arbetsrum på plan tre i Värtaterminalen har Håkan Björlingsson full koll på vad som händer i hamnen. I år firar han 20-årsjubileum i Stockholms Hamnar och kan se tillbaka på en både lång och händelserik karriär.

Många gånger i livet öppnar sig dörrar där man minst anar det. Det vet Värtahamnens terminalchef Håkan Björlingsson. För vem kunde väl ana att en profylaxkurs skulle bana väg till ett arbete i Stockholms Hamnar?

– Innan min dotter föddes 1997 gick min dåvarande fru och jag på en profylaxkurs som skulle förbereda oss inför förlossningen. På kursen träffade jag Micke som jobbade i Stockholms Hamnar. Vi började umgås och efter en tid blev vi även arbetskamrater. Arbetstiderna var oregelbundna så till en början varvade jag jobbet som extrasjåare med att köra taxi, berättar Håkan.

Innan Håkan började arbeta i Stockholms Hamnar levde han ett kringflackande liv och befann sig ofta på resande fot. När han hade jobbat ihop tillräckligt mycket pengar packade han ryggsäcken och gav sig av ut i världen. Som längst var han borta i 14 månader och ibland hittade han försörjning under resans gång. Som i Filippinerna där han arbetade som dykinstruktör.

– Mitt första jobb var just här i Värtahamnen, säger Håkan och pekar ut genom de stora fönstren. På den tiden var det järnvägsvagnar som kom med Volvobilar från Göteborg. En av mina arbetsuppgifter var att köra ombord bilarna på båtarna.

Från containerterminal till Värtaterminal

Efter några år fick Håkan frågan om han ville bli fast anställd i containerterminalen i Frihamnen. Han trivdes bra i företaget och med familj och två barn lockade tryggheten. Håkan hade gått ett antal interna utbildningar och fått prova på det mesta. Ja, faktiskt allt utom att köra kran. Till sist kunde han titulera sig operatör vilket Håkan beskriver som en förmansroll där han var kontakten utåt samtidigt som han skötte den dagliga ruljangsen i terminalen.

Efter tio år i containerterminalen tyckte Håkan att han kunde sitt jobb lite alltför väl och behövde nya utmaningar. När tjänsten som samordningsansvarig för den fasta driften i ett nytt projekt utlystes, sökte han det. Projektet var ombyggnationen av Värtahamnen och byggnation av nya Värtaterminalen som invigdes i oktober 2016.

– Jag visste inte ens vad titeln samordningsansvarig innebar, men kände att det var rätt läge att hoppa på någonting nytt. Så här i efterhand kan jag konstatera att jobbet var det roligaste jag någonsin haft. Det var verkligen en fantastisk resa och åren i projektet gav mig massor av ny kunskap och erfarenhet. Jag lärde mig även mycket om mig själv, hur jag agerar och arbetar i olika sammanhang.

Under Håkans ledning flöt byggnationen på. En stor utmaning var att hela tiden skapa ytor för att den ordinarie hamndriften skulle fungera utan störningar för kunden Tallink Silja. Detta parallellt med att hela hamnen var en byggarbetsplats. Lösningen var de samordningsmöten som hölls varje vecka och där Håkan samlade både hamnarbetare och representanter från rederiet.

– Mötena var ett framgångsrecept som ledde till att antalet stridigheter på plats minskade. Istället för att gnälla skapades en förståelse för varandras arbetsuppgifter och vad alla inblandade måste ta hänsyn till.

4,5 miljoner passagerare passerar arbetet

I december 2015 tillträdde Håkan tjänsten som terminalchef i Värtahamnen. Ett arbete som på många sätt blev en naturlig fortsättning på det han hade som samordningsansvarig. I dag ansvarar Håkan för att driften av Värtahamnen fungerar som den ska och att de 4,5 miljoner människor som årligen passerar snabbt kan ta sig vidare. Samtidigt ska terminalen kännas välkomnande och vara funktionell för dem som behöver stanna en stund.

– Logistiken ska fungera för fartygen, trafiken och passagerarna. Eftersom vi inte har några anställda i Värtaterminalen har jag god hjälp av Securitas som ansvarar för säkerheten.

Håkan beskriver hur hamnarbetet successivt har förändrats. I snabb takt tar ny teknik över vilket ställer nya krav, inte minst på fungerande nätverk. De tidigare hydrauliska landgångarna är numera datorstyrda och plåtskyltarna är ersatta med digitala skyltar som dirigerar fordonen till rätt plats. Ett stort projekt just nu är det intelligenta transportsystemet, ITS, som ska förbättra trafikledning och logistik för landtransporter till och från färjorna och hamnen. Håkan hoppas också att fartygen snart ska kunna koppla upp sig på elnätet så att de kan stänga av motorerna när de ligger i hamn.

– Det håller inte att motorerna står och går. När hamnen ska bebyggas med kontor och bostäder kommer staden närmare. Det gör att fartygen helt enkelt måste bli tystare.

Lusten att resa finns fortfarande kvar och för att Håkan ska känna sig riktigt tillfreds med livet vill han kunna se fram emot att ha två, tre resor betalda och klara. Under de närmaste månaderna väntar Rom, Gardasjön och en vandring i Peru. Och så förstås den årliga skidresan till Madesimo i Italien dit Håkan reser tillsammans med närmare 30 av sina kollegor från Stockholms Hamnar.