Aktivera singelklick

Läs upp webbplatsen

Tips: Du kan klicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst

Marcus Larsson, skeppsmäklare TSA Agency Sweden AB

Marcus Larsson

– Det är överlägset om godset kommer fram så snabbt som möjligt och inte lastas om i någon avlägsen hamn.

– Det är ovärderligt att kunna frakta gods med båt ända in till Stockholm och lossa så nära slutdestinationen som möjligt. Genom att ta sjövägen görs dessutom miljövinster. Man slipper långa, tunga vägtransporter.

Det säger Marcus Larsson, skeppsmäklare på TSA Agency Sweden AB. Företaget är en samordnare vid frakter mellan redare, transportföretag och stuverier. Man har stor erfarenhet av att jobba med Stockholms Hamnar och får hela tiden förfrågningar om nya transporter till Stockholm.

– Det är överlägset om godset kommer fram så snabbt som möjligt och inte lastas om i någon avlägsen hamn. Det gäller speciellt gods som man inte kan stoppa i en container. Nyligen hade vi 400 ton last från Sydkorea till Frihamnen. Det var ställverk som skulle till Högdalen. Det var hur smidigt som helst.

– I sådana här snabba lägen fungerar Frihamnen bra. Det finns stora lagringsytor och Stockholms Hamnar är mycket lösningsorienterade och offensiva.

– Frihamnen med sitt centrala läge och sin kapacitet är viktig för att serva hela Mälardalen. Regionen växer, det är mycket på gång och det kommer att explodera vad gäller byggande och nya projekt. Jag ser Stockholms Hamnar som ett logistiknav för hela regionens framtida infrastrukturprojekt.

– Jag vet att det finns de som skulle vilja se bostäder där hamnarna nu ligger. Och visst, det skulle säkert bli fina hus med utsikt och allt. Men Stockholm måste få vara en hamnstad i dess rätta bemärkelse. Och då ingår båtar och fartyg, lastning och lossning, inte bara passagerarfartyg.