Aktivera singelklick

Läs upp webbplatsen

Tips: Du kan klicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst

Arthur Hanssen, logistikchef Fontana Food AB

Arthur Hanssen

– Att frakta våra varor med båt är ett självklart val ur ett miljöperspektiv och absolut det mest kostnadseffektiva.

Allt började med att en flykting från krigets Cypern tog en container med juice till Stockholms frihamn 1977. Nu har det vuxit till det välkända livsmedelsföretaget Fontana Food som importerar oliver, peperoni, olivolja, honung och en mängd andra produkter från Medelhavet. Närmare 500 containrar om året från främst Cypern och Grekland skeppas till Stockholm Norvik Hamn.

– Det fungerar bra i Stockholm Norvik efter en tids inkörningsproblem. Hamnen invigdes i maj 2020 och det var en del turbulens i början med nya system för att hämta ut containrar. Jag har följt utvecklingen via alla chaufförer som har gått från skepsis till att vara mycket positiva till hur hamnen fungerar i dag, säger Arthur Hanssen, logistikchef på Fontana Food AB.

– Att frakta våra varor med båt är ett självklart val ur ett miljöperspektiv och absolut det mest kostnadseffektiva. Min relation med Stockholms Hamnar är mycket positiv och jag är optimistisk inför framtiden då vi kan göra så mycket tillsammans.

– Jag tror att vi som varuägare kan bidra till att se en större del av hela bilden, det är en förutsättning för att utvecklas och våga göra förändringar. Vi planerar att flytta en del av vårt flöde i anslutning till hamnen för att kapa en del av biltransporterna och i princip kunna leverera direkt till våra kunder från hamnen.

– En dröm är att kunna flytta en del av vårt flöde med kylvaror från Medelhavet till tåg för att minska biltrafiken. Dessa varor har en begränsad hållbarhet vilket omöjliggör att det transporteras med båt. Att kunna köra med tåg till Rostock i Tyskland och sedan vidare till Stockholm Norvik med den nya färjelinjen som drivs av Hansa Destinations, det vore helt fantastiskt.