Aktivera singelklick

Läs upp webbplatsen

Tips: Du kan klicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst

Johan Wallén har marknadsansvar

Johan Wallén iklädd varselväst och hjälm

Marknads- och försäljningsavdelningen på Stockholms Hamnar har fått ny besättning. En av de nya medarbetarna är Johan Wallén som redan är ett välkänt ansikte i organisationen.

Trots att det bara har gått några månader sedan Johan Wallén tillträdde tjänsten som ny marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar, känner han sig redan hemmastadd i företaget. Anledningen kommer en stund in i vårt samtal. Under sina studier sommarjobbade Johan i containerhamnen i Frihamnen och de senaste 14 åren har han varit både kund och hyresgäst hos Stockholms Hamnar.

Erfarenhet från rederivärlden

Johan kommer närmast från Team Lines Sverige som representerar ett familjeägt rederi med säte i Tyskland. Det är ett av Europas största feederrederier som transporterar containrar till och från större hamnar på kontinenten för omlastning till slutliga destinationer ute i världen. Företaget har suttit i Magasin 2, precis ovanför Stockholms Hamnars huvudkontor och hyr numera lokaler i Magasin 3 på andra sidan gatan.

Tidigare kund

– Team Lines Sverige är kund till Stockholms Hamnar och jag började arbeta där när jag hade pluggat klart. Till en början hade jag mer operativa arbetsuppgifter och var bland annat med och startade företagets verksamhet i Sankt Petersburg. När jag kom tillbaka till Sverige jobbade jag som försäljningschef i några månader innan jag utsågs till vd.

Som både kund och hyresgäst under de senaste 14 åren har Johan kunnat följa alla Stockholms Hamnars projekt på nära håll. Färdigställandet av Värtahamnen och hamnen i Kapellskär har imponerat på honom, liksom byggnationen av Stockholm Norvik Hamn som pågår för fullt.

– Det är väldigt sällan en ny godshamn byggs i Sverige och att få vara med på den resan var kanske det som lockade mig allra mest med arbetet på Stockholms Hamnar. Sedan ser jag fram emot att få jobba med passagerartrafik. Det innebär en mer direkt kundkontakt än när man har med gods och containrar att göra.

Helikopterperspektiv

Johan har det övergripande marknadsansvaret för samtliga affärsområden inom Stockholms Hamnar förutom fastigheter – container, roro, färjor, kryssning och bulk. Ett särskilt fokus ligger på marknads- och försäljningsarbetet för Stockholm Norvik Hamn.

– Först och främst handlar det om att lyssna på våra kunder och tillgodose deras behov. Inte bara i hamnen utan även när det gäller kringtjänster som exempelvis lagring av gods och järnvägslösningar. Eftersom jag varit kund själv, tror jag mig ha en ganska bra uppfattning om vad kunden efterfrågar.

Just nu tittar Johan på olika typer av tåglösningar för framför allt exportgods liksom lastning av containrar och magasinering av gods. Arbetet sker i nära samarbete med terminaloperatören Hutchison Ports som kommer att driva containerterminalen i Stockholm Norvik Hamn.

– Den nya hamnen byggs för de kommande hundra åren. Och att kunna förutse vilka behov våra kunder kommer att ha i framtiden är förstås väldigt svårt. Vi får helt enkelt blicka tillbaka samtidigt som vi tittar på hur omvärlden ser ut i dag för att på så sätt kunna föreställa sig åt vilket håll vi går.

Många järn i elden

– Vi måste vara lyhörda för hur våra kunder ser på framtiden. De har ett annat perspektiv än vad vi har eftersom de har en kortare investeringshorisont.

Med en tvååring och en sjuåring där hemma är tid en bristvara, men om Johan får en stund över odlar han gärna sitt musikintresse. Han har spelat keyboard i flera olika band och faktum är att hans första anställning på Team Lines Sverige var på deltid eftersom han ville kunna åka på turné med bandet Paatos.

– Nuförtiden är vi fem gamla kompisar som försöker repa någon gång i veckan och köra några spelningar om året, mest för att det är kul att träffas.

När Johan går hem efter arbetsdagens slut är det till ännu ett sjönära läge. Sedan några år tillbaka bor han med sin familj vid Liljeholmskajen.

– Charmen med att bo i Stockholm är att det aldrig är långt till vattnet, avslutar Johan Wallén.