Kurt Lilja berättar om Frihamnen
Följ med Kurt Lilja, född och uppvuxen i Stockholms Frihamn, som delar med sig av sina personliga minnen av området och hur utvecklingen sett ut.
Stockholms Frihamn - en introduktion
Så började det i Frihamnen
Kurt Lilja berättar om hur Frihamnen i Stockholm kom till, om hur det såg ut och byggnadernas historia.
Ett område med obeskattade och otullade varor
I Frihamnen i Stockholm kunde importörer lagra obeskattade och otullade varor under obegränsad tid - det var ett tullfritt område. Följ med Kurt Lilja som visar hur varor hanterades i Magasin 3 och varför fastigheten ser ut som den gör.
Flygplats blev containerterminal
Vid Lindarängen hittar vi en plats som en gång i tiden var Stockholms första internationella flygplats. Hangaren, där det även genomförts konstuppvisningar och hockeymatcher, finns kvar än i dag. Nu har området en helt annan funktion.
Ford-bilar och bananer i Frihamnen
En grundtanke med Frihamnen i Stockholm var att tullfritt importera varor. Till exempel delar till Ford-bilar som sedan skulle monteras till färdiga bilar. Bilarna kunde sedan säljas internationellt eller transporteras vidare in i Sverige efter förtullning. Lär dig mer om den gamla Fordfabriken och Banankompaniets historia.
Hamnarbete
Varje morgon ropades arbeten i hamnen ut i ”Gula gången” i Slussen. Det var osäkert om det fanns jobb och jobbet i sig var tungt och skitigt. 1952 fick hamnarbetarna först tillgång till faciliteter som dusch och matstuga.