Aktivera singelklick

Läs upp webbplatsen

Tips: Du kan klicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst

De sista kranarna i Frihamnen

Historisk flygbild över containerterminalen med de två kranarna

I över hundra år fanns det hamnkranar i Frihamnen som lossade och lastade gods på fartyg från hela världen. Men när containerverksamheten flyttade till Stockholm Norvik Hamn stängde terminalen och de sista två kranarna monterades ner. Området blir nu en del i den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden, och ska bebyggas med bland annat bostäder och verksamheter.

Alla kranar som funnits i Stockholms Hamnar har haft ett eget nummer efter den ordning som de kom till hamnen. Containerkranarna i Frihamnen kallades för Svea och Afrika.

Svea hade nummer 193 och tillverkades 1978 i Sverige av Asea efter krav för att passa för verksamheten i Frihamnen. Krandelarna kom sjövägen och monterades ihop på plats med hjälp av marinkranen Lodbrok. I kranverkstan ritades och tillverkades ett eget containerok som sattes i Asea-kranen direkt när den anlände.

Tjugo år senare behövde man köpa ytterligare en containerkran till Frihamnen. Inköpet gjordes i besparingstider, så det fick bli en begagnad kran. Efter mycket letande köptes en kran från Bremenhafen i Hamburg, Tyskland. Där hade kranen stått i deras Afrikaterminal i tjugo år och när den kom till Stockholms Hamnar 1999 fanns texten ”Afrikaterminalen” målad på kranen. Därför har den kallats för just Afrikakranen. Kranen transporterades färdigmonterad på en pråm sjövägen till Frihamnen och med hjälp av hydraulik drogs den i land.

Direkt när Afrika var på plats i hamnen påbörjades ombyggnader och anpassningar av kranen för att den skulle uppfylla de svenska arbetsmiljökraven. I Sverige måste kranar över 20 meter ha en hiss upp till styrhytten. Det var inget krav i Tyskland på den tiden. Där hade kranföraren klättrat 25 meter upp till hytten/40 meter till arm på branta trappor. Kranen kompletterades därför med en personhiss och en ny hytt.

Svea och Afrika hade olika spårbredd. Afrikas spårbredd var 25,5 meter medan Sveas bara var 21 meter. Det innebar att även kajen behövde anpassas med ytterligare ett spår.

Livslängden på en containerkran är runt 20 år. När de två kranarna i Frihamnen började bli gamla fördes diskussioner om att köpa nya kranar. Men man landade i stället i en reservdelsstrategi för att kunna använda kranarna tills den nya containerterminalen i Stockholm Norvik Hamn öppnade 2020. Gick något sönder fick man i vissa fall lösa det genom att helt enkelt tillverka egna delar.

De sista två kranarna i Frihamnen monterades ner under 2021.

Kran 193 Svea

Lyftkapacitet: 42 ton i krok och 35 ton i containerok
Utliggning: 26 m från kajlinjen
Lyfthöjd: 21 m över kaj
Höjd: 42 m
Höjd i uppfällt läge: 56 m
Vikt: ca 600 ton

Kran 194 Afrika

Lyftkapacitet: 36 ton i containerok
Utliggning: 37 m från kajlinjen
Lyfthöjd: 26 m över kaj
Höjd: 59 m
Höjd i uppfällt läge: 68 m
Vikt: ca 600 ton