Stockholms Hamnar, Volvo Penta och CMB.TECH i samarbete om vätgasdrivna roro-traktorer

Stockholms Hamnar, Volvo Penta och CMB.TECH samarbetar för att tillsammans utveckla och driftsätta roro-traktorer (roll on, roll off) som drivs med en hybridteknik baserad på vätgas och diesel. Detta för att nå Stockholms Hamnars mål om en fossilfri verksamhet.
Volvo Penta, som utvecklar nya innovativa industriella motorer, CMB.TECH, ett miljöteknikföretag med fokus på vätgas, och Stockholms Hamnar, en av världens största passagerarhamnar och en av Sveriges största godshamnar, har ingått ett unikt partnerskap som del i satsningen på vätgas i Stockholm Norvik Hamn. Målet är att redan 2023 leverera en första vätgasdriven roro-traktor.
– Vi har nått en punkt där den snabba utvecklingen av vätgasmotorer kan möta industrins allt större behov av lösningar som bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser. Volvo Penta har en viktig roll med sin filosofi att skapa starka partnerskap för att lära och utvecklas tillsammans med sina kunder. Vi vill att vätgasbaserade hybridlösningar ska vara ett attraktivt alternativ för fordonsaktörer i omställningen till nollutsläpp, säger David Hamilton, försäljningschef vid Volvo Penta.
CMB.TECH kommer att konvertera en nybyggd roro-traktor, utrustad med Volvo Pentas D8 motor, till ett vätgassystem innan den levereras till Stockholms Hamnar. CMB.TECH äger, driver och utvecklar storskaliga marina och industriella lösningar, som drivs på vätgas och ammoniak. Företaget både tillverkar och levererar lösningar till sina kunder. CMB.TECH och Stockholms Hamnar har tidigare under året berättat om vätgassamarbetet.
– Vätgas kommer att ha en avgörande roll i omställningen till fossilfria transporter, både till land och till sjöss. Vi är därför otroligt glada över partnerskapet med Volvo Penta och CMB.TECH och att vi tillsammans ska kunna driftsätta några av de första vätgasdrivna roro-traktorerna i världen. Vätgassatsningen ligger i linje med Stockholms Hamnars ambitiösa miljömål om en fossilfri verksamhet 2030, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar.
Hybridtekniken med vätgas och diesel gör det möjligt att snabbt och enkelt anpassa olika applikationer. Möjligheterna att med vätgas kunna minska utsläppen av växthusgaser är stora. Med en hybridlösning kan verksamheten framtidsanpassas även om infrastrukturen för vätgas ännu är i sin linda.
– Vi är mycket glada över att kunna stödja Stockholms Hamnar med både kunskap och erfarenhet i deras omställning till vätgas. Det ger helt nya möjligheter att i ännu högre grad fortsätta utveckla Stockholm Norvik Hamn som en klimatsmart hamn, säger Roy Campe, teknisk direktör hos CMB.TECH.
Vätgassatsningen är en del av Stockholms Hamnars miljömål att vara helt fossilfritt år 2030. Visionen är att Stockholm Norvik Hamn ska vara en av de mest klimatsmarta hamnarna i världen.
Pressbilder på Flickr
Till bild 1 (extern länk)
Till bild 2 (extern länk)
Till bild 3 (extern länk)
Till bild 4 (extern länk)
Kontakta oss gärna
Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar
070-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se
Melissa Zhuo, PR and Communications Manager Volvo Penta
0739-026 626, zhuo.melissa@volvo.com
Katrien Hennin, Communications and Marketing Manager CMB.TECH
+32 499 39 34 70, katrien.hennin@cmb.be