Milstolpe passerad för elanslutning i Kapellskärs hamn

Container lyfts från marken. Den innehåller elanslutningar.

En milstolpe är passerad för att elansluta Finnlines trafik i Kapellskärs hamn. År 2023 sätter Finnlines in två helt nybyggda fartyg i superstarklassen på rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal. Dessa fartyg kommer både att elansluta vid kaj och använda automooring vilket leder till minskade utsläpp när fartygen ligger i hamn.

Nu är stationen med själva hjärtat till elanslutningen för Finnlines nya fartyg på plats i Kapellskärs hamn. Det som återstår är dragning av ledningar, montering av kranen som förser fartygen med el och att testa anläggningen.

– Att vi har möjlighet att investera i modern teknik med lägre utsläpp som följd tillsammans med våra kunder är oerhört glädjande. Det är verkligen positivt att Finnlines som lång och trogen kund väljer att satsa på hållbar tillväxt i Kapellskärs hamn, säger Bino Drummond (M), vice styrelseordförande Kapellskärs Hamn AB.

Elanslutningen är en del i ett stort projekt som Stockholms Hamnar genomför tillsammans med rederiet Finnlines och Nådendals hamn. Upprinnelsen är Finnlines beställning av två nya fartyg i superstarklassen till sträckan Kapellskär-Långnäs-Nådendal med start 2023. Förutom elanslutning kommer även automooring installeras i Kapellskärs hamn, vilket förkortar hamnuppehållet, möjliggör lägre fart under sjöresan och sparar därmed bränsle.

– Våra två nya fartyg är en satsning för en mer hållbar sjöfart och ökande volymer. Fartygen blir 235 meter långa och den totala längden löpmeter för lastbilar, långtradare och personbilar är drygt fem kilometer per fartyg. I praktiken betyder det att det ryms omkring 200 bilar, och nästan 300 långtradare på bildäcket. Passagerarkapaciteten ökar upp till ca 1 100, säger Antonio Raimo, Line Manager på Finnlines.

Redan idag elansluter en stor del av den ordinarie färjetrafiken i Stockholms Hamnar. Actemium OPS som levererar elanslutningsanläggningen i Kapellskär har redan levererat två liknande anläggningar till Stockholms Hamnar. Den senaste togs i drift i juni 2021.

– Actemium OPS har sedan tidigare levererat två elanslutningsanläggningar till Stockholms Hamnar och har nu fått förtroende för att leverera ytterligare en anläggning, denna gång i Kapellskär. Våra elanslutningar är marknadsledande och svensktillverkade och ger stora miljövinster, säger Ingemar Gustavsson, varumärkesansvarig Actemium Sverige.

Investeringen i landelanslutningen görs för att minska utsläpp till luft och sänka ljudet från fartyg när de ligger i hamn. Anläggningen i Kapellskärs hamn görs inom ramen för EU-projektet ”Upgrade of the Baltic Sea Bridge Kapellskär-Långnäs-Nådendal” och delfinansieras av EU med 30 procent samt av det nationella investeringsstödet Klimatklivet.

Läs mer om elanslutningar i Stockholms Hamnar

Klimatklivets logotyp

EU:s logotype för medfinansiering

Pressbild på Flickr

Till bild (extern länk)

Kontakta oss gärna

Camilla Strümpel, kommunikationschef Stockholms Hamnar
070-770 27 45, camilla.strumpel@stockholmshamnar.se