Större fartyg sätts in på linjen Kapellskär-Nådendal

Flygbild över Kapellskärs hamn

I början av nästa år ökar Stockholms Hamnars roro-kund, Finnlines, sin lastkapacitet på linjen Kapellskär – Långnäs – Nådendal. Det innebär att större volymer kan ta sjövägen till och från Sveriges största konsumtionsområde.

Den 27 januari sätter rederiet Finnlines in ett större fartyg på sträckan Kapellskär – Långnäs – Nådendal och ökar därmed lastkapaciteten med 1 200 längdmeter. Det större ropax-fartyget MS Europalink ersätter nuvarande MS Finnfellow på sträckan. MS Europalink är 219 meter lång, har plats för 500 passagerare och har en total lastkapacitet på 4 200 längdmeter. Tillsammans med fartyget MS Finnswan kommer MS Europalink att trafikera linjen med 14 anlöp i veckan till Kapellskärs hamn.

– Det är otroligt positivt att vår största roro-kund fortsätter att expandera och satsa på Kapellskärs hamn. Vi har ett långt och bra samarbete med Finnlines vilket gör att vi kan utvecklas tillsammans, säger Peter Lundman, driftchef Kapellskärs hamn.

Kapellskärs hamn är en av Sveriges största och viktigaste godshamnar och har länge haft en stadig tillväxt. Totalt fraktas varje år 3,5 miljoner längdmeter gods genom hamnen.

– Sjöfarten är ett energieffektivt trafikslag. Att större godsmängder nu har möjlighet transporteras sjövägen till och från Mälardalen, där halva Sveriges konsumtion sker, är mycket glädjande, säger Nicklas Ebersson, marknadsansvarig gods Stockholms Hamnar.

Stockholms Hamnar är Sveriges tredje största godshamn. Kapellskärs hamn hanterar idag 50 procent av Stockholms Hamnars färjegods till och från Finland och Estland.

Pressbild

Till bild på Flickr (extern länk)

Kontakta oss gärna

Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar
070-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se