Solen förser smart boj i Stockholms farled med energi

Kran lyfter en grön boj på plats i vattnet

En unik solcellsdriven smart boj testas nu vid Fjäderholmarna i Stockholms farled. Inom EU-projektet Intelligent Sea testar Stockholms Hamnar smarta sjömärken för att bland annat effektivisera service och underhåll. Sjömärkena ska bli mer hållbara och samtidigt klara tuffa väderförhållanden med is.

Under hösten sjösattes en ny solcellsdriven smart boj vid Fjäderholmarna i farleden in till Stockholm. Det är det femte smarta sjömärket i ordningen och det sista som testas i Stockholms Hamnar inom EU-projektet Intelligent Sea. Finska Arctia-Meritaito driver projektet med Stockholms Hamnar och Nådendals Hamn som projektpartner.

Arctia-Meritaito har utvecklat farledsbojen och en liknande boj har tidigare placerats i Stockholm Norvik Hamn. Skillnaden är att bojen vid Fjäderholmarna har försetts med solceller för laddning av bojens batterier.

– Vår förhoppning är att solcellerna i kombination med att bojen fjärrövervakas via 4G ska effektivisera service och underhåll. Vi hoppas även på en kall och hård vinter för att testa bojen i tuffa vinterförhållanden, säger Fredrik Lindstål (C), ordförande Stockholms Hamn AB.

Tillsammans med sin tvilling i Nådendals Hamn är bojen unik i sitt slag. Konstruktion och teknik är anpassad för att tåla tuffa väderförhållanden. Solcellerna är integrerade inuti bojen och batterierna är specialkonstruerade för att klara vintertid med is. De uppladdningsbara batterierna är mer hållbara eftersom livslängden är hela 7-10 år mot normala ett år. Antalet batteribyten blir därmed mycket färre. Bojen är utrustad för att kunna fjärrövervaka batteri, solpanel, ljussignal och placering. Därför effektiviseras både service och underhåll och man kan minska på antal servicetillfällen med fartyg och därmed utsläpp.

Bojen är 10 meter hög varav 3,5 meter syns ovanför vattnet. Den mäter 80 centimeter i diameter och är utrustad med en LED-lampa. En tio meter lång kätting och sju ton betong ser till att bojen är stadigt förankrad i botten.

EU-projektet Intelligent Sea löper mellan åren 2018 och 2022. Projektet har beviljats EU-stöd från programmet Connecting Europe Facility (CEF).

EU:s logotype för medfinansiering

Pressbild

Till pressbild på Flickr (extern länk)

Kontakta oss gärna

Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar
070-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se