Nya godsvolymer till och från Stockholm Norvik med tåg

Containertruck lastar på container på tåg

Godset tar nya hållbara vägar via Stockholm Norvik Hamn. Nu körs fullastade tåg varje vecka från södra Sverige till Stockholm Norvik. Det är gods som tidigare körts på det överlastade vägnätet.

Från den 12 april kör kortsjörederiet Containerships, i samarbete med Green Cargo, tåg varje vecka från södra Sverige till Stockholm Norvik Hamn. Lasten har tidigare körts på väg men har nu styrts om till en mer miljövänlig transportlösning via järnväg.

Lasten kommer ursprungligen från Spanien, Portugal och Storbritannien och varorna är ämnade för Sveriges största konsumtionsområde, Stockholmsregionen. Trafiken knyter ihop Spanien, Portugal och Storbritannien med Stockholm i ett utbyte av både import och export mellan länderna.

Den nya intermodala förbindelsen som nu har startat förlänger den nuvarande sjögående SCANBALTIC-service som Containerships opererar från Iberia och Storbritannien till södra Sverige. Detta är en kombination av intermodala lösningar som på ett mer hållbart sätt knyter samman Portugal, Spanien och Storbritannien med Stockholm.

– Vi ser ett ökat behov av hållbara transporter och väljer därför att starta en egen tågpendel för att kunna effektivisera flödet. Målet med den nya järnvägsförbindelsen till Stockholm Norvik är att transportera mer last med 45-fotscontainrar, samma kapacitet som en trailer, och med minskade koldioxidutsläpp, säger Urban Williamson, Shortsea-chef, Containerships Sweden & Norway.

Stockholm Norvik Hamn är en modern hamn med en infrastruktur som kan möta marknadens efterfrågan på hög frekvens och kapacitet på järnvägen. Industrispåret är 4400 meter långt och kopplar samman Stockholm Norvik med hela Sveriges järnvägsnät.

– Den här nya järnvägspendeln är oerhört glädjande och stämmer helt med vår strategi att erbjuda effektiva transportlösningar och ökande tågvolymer via Stockholm Norvik Hamn. Järnvägsnätet är en viktig förutsättning för hållbara transporter och för att erbjuda god service till våra kunder, säger Nicklas Ebersson, marknadsansvarig gods, Stockholm Hamnar.

Containerterminalen i Stockholm Norvik Hamn drivs av Hutchison Ports, världens största terminaloperatör med 53 hamnar i 27 länder. Stockholms Hamnar äger och ansvarar för driften av järnvägslinjen och erbjuder tillsammans med Green Cargo en rikstäckande järnvägslösning.

Pressbild på Flickr

Till pressbild på Flickr (extern länk)

Kontakta oss gärna

Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar
070-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se