De största roro-fartygen kan anlöpa Stockholm Norvik

De två roro-lägena i Stockholm Norvik Hamn

Roro-terminalen i Stockholm Norvik Hamn har två kajlägen för roro-fartyg. Båda är utrustade med rejäla ramper som är framtidssäkrade i både mått och kapacitet. Här ryms de allra största roro-fartygen.

Roro-terminalen i Stockholm Norvik Hamn öppnar i höst. Här finns två nya kajlägen, som båda är dimensionerade för att kunna ta emot större fartyg än de som idag trafikerar Stockholms Hamnar.

Det ena kajläget är 280 meter långt och har ett djup på 10,5 meter. Det andra mäter 230 meter och har ett djup på 10 meter. Tillhörande ramper är 30 meter breda och väger 150 ton styck. Vid ena kajläget är det dessutom förberett för att bygga en överramp för ytterligare lastnings- och lossningskapacitet när behovet uppstår. Ramperna styrs med hydraulik och tål en belastning motsvarande tre stridsvagnar i bredd.

Dessa är de två sista ramperna av totalt nio som levererats till Stockholms Hamnar de senaste åren. Fem finns i nybyggda Värtahamnen och två i ombyggda Kapellskärs hamn. Alla ramper kommer från en och samma tillverkare och är i princip av samma modell.

Stockholm Norvik Hamn öppnade containerterminalen redan i maj i år. Hamnen har bästa tänkbara läge i Östersjön. Kort insegling och effektiva transportanslutningar ger direkt tillgång till en av Europas snabbaste växande regioner.