Stockholms Hamnar nominerat till internationellt kommunikationspris

En av karaktärerna i kampanjen, Banan-Bosse

Stockholms Hamnar är nominerat till kommunikationspriset European Sea Ports Organization Award med en framgångsrik annonskampanj i sociala medier. Priset delas ut årligen för att främja innovativa projekt som förbättrar integrationen mellan hamn och stad.

Att använda sociala medier som ett sätt att kommunicera och ge allmänheten insyn i hamnverksamheten blir allt viktigare för alla europeiska hamnar. European Sea Ports Organization (ESPO) Award 2019 tilldelas den hamn som har utvecklat en framgångsrik strategi för att nå stadens invånare och lyckas kommunicera direkt med medborgarna.

Stockholms Hamnar är en av fyra europeiska hamnar som är nominerad till ESPO Award 2019 med en framgångsrik annonskampanj i sociala medier. Kampanjen resulterade i över en miljon unika visningar i sociala medier och är en del av en större kampanj.

– Det är väldigt kul att vi har möjlighet att vinna detta fina pris. Med den här kampanjen visar vi hur viktiga våra hamnar är för Stockholmsregionen, samtidigt som vi försöker vinna stockholmarnas och kundernas hjärtan. Snart öppnar en ny godshamn som förändrar sjöfarten i Östersjön och en del av vårt uppdrag är att visa allmänheten vilka fördelar som kommer med den. Resultatet av kampanjen har överträffat alla våra förväntningar, säger Camilla Strümpel, kommunikationschef, Stockholms Hamnar.

I annonskampanjen möter vi tre humoristiska karaktärer som tagit sin passion för en viss vara, som kommer via Stockholms Hamnar, till en helt ny nivå. Alla tre älskar hamnen och att en ny godshamn, Stockholm Norvik Hamn, öppnar 2020. Filmerna väcker både uppmärksamhet och nyfikenhet och fungerar som en ingång till en kampanjsajt, www.stockholmnorvikhamn.se där går att läsa mer om varför den nya hamnen byggs och vilken nytta man har av den.

ESPO Award delas ut varje år sedan 2009 för att främja innovativa projekt som förbättrar integrationen mellan hamn och stad. Övriga nominerade hamnar är Dublin, Dover och Union des Ports de France. Vinnaren presenteras under en ceremoni den 13 november i Bryssel.

Pressbild

Till pressbild (extern länk)

Kontakta oss gärna

Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar, 070-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se.