Kryssningssäsongen rivstartar i Stockholms Hamnar

Ocean Nova på väg in till Stockholm med Kaknästornet i bakgrunden

April betyder kryssningspremiär i Stockholms Hamnar och i år väntas 287 fartyg och 650 000 passagerare gästa Stockholms Hamnars hamnar.

Stockholms Hamnars kryssningssäsong startade måndag 22 april när Ocean Nova lade till vid Skeppsbron. Säsongen rivstartar med fem kryssningsfartyg som anlöper Stockholms Hamnar under den allra första kryssningsveckan. Hela 287 fartyg med 650 000 passagerare beräknas besöka Stockholms Hamnars hamnar under kryssningssäsongen som varar från april till oktober.

– Kryssningsstart, det är ett av mina bästa vårtecken. Det ska bli riktigt kul att få hälsa både gamla trogna kunder och ett antal nykomlingar välkomna till Stockholm under säsongen, säger Stefan Scheja, kryssningsansvarig Stockholms Hamnar.

Det är Ocean Novas premiärtur till Stockholm. Fartyget är ett av de minsta och kan ta 94 passagerare. Två dagar senare anlöper AIDAdiva Stadsgården. Fartyget är ett av 56 inplanerade besök av AIDA-familjen som också är ett av de rederier som har flest passagerare och fartygsanlöp i Stockholms Hamnar. Under hela säsongen är Norwegian Getaway kryssningsfartyget som kan ha flest passagerare, nämligen 4 941 stycken.

Plakettöverlämning på Ocean Novas brygga Plakettöverlämning på förstagångsbesökaren Ocean Novas brygga. 

– Stockholm är en mycket populär destination och rekordmånga passagerare väntas i år. Kryssningstrafiken spelar en stor roll för regionen och näringsidkare då passagerare, besättning och rederier spenderar nära 900 miljoner kronor per säsong säger Fredrik Lindstål, styrelseordförande i Stockholms Hamn.

Tidigare i vår presenterades en rapport med svar från tusentals intervjuade passagerare som bland annat visar att den totala effekten av kryssningstrafiken är nära två miljarder i Stockholmsregionen. Passagerarna är mycket nöjda med resmålet. Den typiska Stockholmsbesökaren är 57 år, reser med en person i sällskap och spenderar 750 kr över dagen. Turnaroundpassagerarna, de som börjar eller avslutar sin kryssning i Stockholm bor ofta på hotell och spenderar i snitt 2700 kr per besök.

2019 års nykomlingar

Många rederier och fartyg som Ocean Nova besöker Stockholm för första gången i sommar. Årets nykomlingar är:

  • Ocean Nova 22 april
  • Viking Jupiter 16 maj 
  • Aidaprima 20 maj
  • Nieuw Statendam 21 maj
  • Marella Explorer 28 maj
  • Norwegian Pearl 3 juni
  • Explorer of the Seas 2 juli
  • World Explorer 14 juli
  • Hebridean Sky 27 juli
  • Vasco da Gama 30 juli
  • Celebrity Reflection 9 augusti
  • Spirit of Discovery 21 augusti

Internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar

 

  2019* 

  2018

2017

2016

 Kryssningsfartyg

287 268 263 230

  - varav turnaround 

74 67 73 57

 Passagerare  

 650 000   623 000   600 000   490 000 

*beräknat antal

Alla väntade kryssningsanlöp finns med i listan över fartygsanlöp här på webbplatsen samt i den populära appen Cruise Stockholm.

Miljöfakta kryssningsfartyg i Stockholms Hamnar

  • Stockholms hamn tar emot svart- och gråvatten, det vill säga toalettvatten samt dusch- och diskvatten. Tömning ingår i hamnavgiften och mottagningsanläggningar finns vid alla kajplatser i Stockholm. De senaste åren har 75-80 procent av kryssningsfartygen lämnat avloppsvatten i Stockholms Hamnar och oftast har de också möjlighet att rena vattnet ombord i egna anläggningar.
    Till film och fakta om hantering av svart- och gråvatten
  • Att lämna sopor ingår i hamnavgiften och de som lämnar sorterade sopor får rabatt på hamnavgiften.

Miljöfakta internationellt

  • De internationella regelverken för utsläpp i Östersjön skärptes från 2019 för nya fartyg och skärps från 2021 för existerande fartyg. Ett förbud innebär att alla passagerarfartyg antingen ska lämna avloppsvatten i land eller vara utrustade med godkända reningsanläggningar där kraven på rening är högre än idag.
  • Sedan skärpta regler för svavelutsläpp infördes i Östersjön har svavelutsläpp från fartygstrafik i området minskat avsevärt. Fartygen måste använda till exempel lågsvavligt bränsle, skrubber eller LNG. Sedan 1 januari 2015 är gränsvärdet för svavelbränsle 0,1 procent för Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen (SECA-området). Utanför SECA får svavelhalten i dagsläget inte överstiga 3,50 viktprocent men även där kommer kraven att skärpas.
  • Det pågår arbete att ytterligare skärpa kraven för utsläpp av kväveoxid och koldioxid.

Pressbilder på Flickr

Rapport om kryssningsundersökning

Till rapport om kryssningsundersökning

Kontakta oss gärna

Ingrid Hansson, pressansvarig Stockholms Hamnar, 070-770 27 47, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se