Redo för nya vägval

Satu Andersson på Birka Stockholms brygga

Birka Cruises vd Satu Andersson älskar affärsplaner och framtidsvisioner. Men mitt i allt företagsledande vill hon vara en vanlig människa också.

– Jag tar inte mig själv på så stort allvar. Jag låtsas inte att jag har svar på allt eller att jag aldrig har fel, säger Satu Andersson.

Klockan närmar sig fyra på eftermiddagen och från sitt rum i Birkas terminal vid Stadsgården ser Satu Andersson hur företagets 177 meter långa kryssningsfartyg M/S Birka Stockholm närmar sig kaj. Birka Cruises skiljer ut sig på flera sätt bland Östersjörederierna. Birka har bara ett fartyg och sysslar över huvud taget inte med transporter.

– Vi har inga bilar, långtradare eller trailrar att ta hänsyn till och det finns en styrka i det. Vårt fokus ligger enbart på våra passagerare, säger Satu Andersson.

Som liten brukade hon ta färjan från Stockholm över till Finland med familjen. Under flera somrar tillbringade familjen åtminstone några dagar eller någon vecka tillsammans med farmor och farfar utanför Jyväskylä.

– När vi klev ombord på färjan var det nästan alltid i början av någon ledighet. Så färjorna är trots mitt nuvarande jobb intimt förknippade med semester. Jag och min syster brukade få en liten peng att köpa något för i taxfreen och vi tyckte att det var väldigt spännande att sova i hytten, säger Satu.

Började i hotellbranschen

Under tonåren avtog färjeturerna till Finland och det skulle dröja innan Satu kom i kontakt med Östersjötrafiken igen. I stället lockade en annan gren av turistnäringen; hotellbranschen.

– Jag har alltid gillat språk och andra kulturer och på hotell finns en kittlande fläkt av den stora världen, säger Satu.

Hon började sin bana som receptionist och kom därefter att jobba på många olika befattningar, allt utom att stå bakom grytorna, inom hotellnäringen. Under en period ägnade hon sig åt försäljning och reste runt i Europa på jakt efter både kunder och hotellprojekt. Efter att mer eller mindre ha levt i kappsäck i flera år blev hon direktör för hotellen Nordic Light och Nordic Sea på Vasagatan. Och så en dag ringde det från Birka Cruises.

– Jag blev både smickrad och förvånad eftersom min kunskap om sjöfartsnäringen var begränsad. När jag träffade koncernchefen och fick klart för mig att företaget hade en väldigt spännande resa framför sig så var det givet att jag ville anta utmaningen. Här fanns det saker som jag direkt kände att jag kunde bidra med, säger Satu.

Spännande och krävande jobb

Fyra år har gått sedan hon blev vd. Utmaningen har visat sig vara minst lika spännande och krävande som hon föreställde sig när hon tog jobbet.

– Jag förstod väldigt snart att jag befann mig i en bransch med stenhård konkurrens och som också är oerhört tuff genom att den är så volymintensiv. Vi är sårbara eftersom vi måste locka så många människor och dessutom ständigt hålla en hög beläggning för att vara lönsamma.

Resan som företaget gjort under Satus tid som vd har i mångt och mycket gått ut på att bli ännu tydligare med sitt erbjudande.

– Nyckeln för oss är att lyckas nå ut i bruset och få folk att förstå att vi inte är ett rederi i mängden. Eftersom vi bedriver ett renodlat nöjesresande kliver alla passagerare över landgången med samma ärende. Vistelsen ombord är målet med resan och det skapar en väldigt trevlig atmosfär. Vi försöker också utnyttja det faktum att vi bara har ett fartyg och inte bedriver någon egentlig linjetrafik med tidtabell. Dyker det upp någon spännande idé är vi flexibla nog att kunna prova den med kort varsel.

Populära temakryssningar

Under de senaste tre åren har Birka satsat mycket på temakryssningar. Ett tema kan gälla karaktären på nöjesutbudet ombord men också själva rutten och destinationen.

– Bland det allra roligaste under min tid hittills har varit våra kryssningar till Höga Kusten. Det var något helt oprövat som slog otroligt väl ut. Första veckan sålde vi slut på biljetter så snabbt att vi fick sätta in en extra kryssning. Jag är övertygad om att vi bara sett början av utvecklingen för nischade kryssningar. Det finns en enorm potential i att samla folk med samma intressen ombord på ett fartyg.

Som företagsledare är hon inte bara mån om passagerarna, hon vill även locka de bästa medarbetarna till sig. Satu tror att hela branschen står inför ett vägskäl vad gäller medarbetarfrågor.

– Traditionellt inom sjöfarten har allt handlat om en livsstil där man är borta i långa perioder hemifrån. Vi står inför stora pensionsavgångar vilket också leder till att vi behöver locka unga människor, med nya preferenser, till sjöfarten. En sak är säker: Vi kommer att behöva medarbetare av toppklass för att klara kundernas ständigt ökande krav på god service. Att vara en attraktiv arbetsgivare blir en fråga om överlevnad.

I sin egen kontakt med medarbetarna vill hon vara tydlig men också mänsklig.

– Visst ska jag vara en ledare som stakar ut riktningen. Men jag vill samtidigt att mina medarbetare ska känna att jag är öppen för deras input och förslag. Jag har inte alltid svar på allt. Även en vd har fel ibland och då är det bra om man kan erkänna det.

I framtiden vill hon snarare fokusera på att utveckla produkten än att köpa in något nytt fartyg.

– Vi är väldigt nöjda med det fartyg vi har, säger Satu och sneglar på Birka Stockholm som nu ligger fast förankrad vid kajen.

– Jag tror det finns fler människor därute som skulle uppskatta att resa med oss fast de bara inte vet om det ännu. Jag ser fram emot att hitta dem!