Längtar efter Norvik

Markus Johansson med två medarbetare i Nynäshamns hamn

Aldrig under stuveriarbetaren Gunnar Augustssons snart 40-åriga bana i Nynäshamns hamn har han haft så mycket att göra som just nu. Driftchefen Markus Johansson gläder sig åt den nya storhetstiden och ser fram emot att snart få ytterligare en hamn att arbeta i.

När Sverige bygger märks det på kajen i Nynäshamn. Sedan 2009 har godsvolymerna ökat med 72 procent och periodvis är det trångt om utrymme. Behovet av den blivande godshamnen Stockholm Norvik Hamn är stort.

– Målet är att i framtiden få en bra fördelning av godstrafik mellan Nynäshamn och Stockholm Norvik som gynnar båda hamnarna och framför allt våra kunder, säger Markus Johansson, Stockholms Hamnars driftchef i Nynäshamns hamn.

Det är en frisk men fin oktoberdag i Nynäshamn. Struveriarbetaren Gunnar Augustsson kör gaffeltrucken över hamnplanen och lastar in OSB-skivor från Lettland i en trailer. Gunnars farfar jobbade här i hamnen och var den som en gång i tiden lockade hit honom. Då var det sent 70-tal och Gunnar fick börja som så kallad väskbärare för Gotlandsbolaget som skötte Gotlandstrafiken. Nästa år firar Gunnar Augustsson 40-årsjubileum som anställd.

– Jag har alltid gillat att arbeta här med att lossa och lasta. Det är roligt, säger Gunnar och kisar mot den skarpa eftermiddagssolen.

Godsvolymerna ökar i Nynäshamn

Han har haft mycket att göra på sistone. Godsvolymerna i Nynäshamns hamn har ökat med 72 procent sedan 2009 och antalet anställda i hamnen har sedan 2014 ökat från sex till sjutton så han har fått många nya kollegor.

– Det har exploderat och det är jättekul. Fast vi har blivit trångbodda, säger Gunnar och nickar mot allt gods som står på hamnplanen i väntan på vidare transport.

En bit bort står Markus Johansson, driftchef i hamnen, och pratar med en långtradarchaufför. Gunnar Augustsson är nöjd med sin betydligt yngre chef.

– Han är bra, Mackan. Han har varit stuvare själv så han vet vad det här handlar om.

Markus Johansson tar emot på sitt arbetsrum på hamnkontoret. Han är uppvuxen i Nynäshamn så hamnen har alltid varit en del av hans liv.

– Polarna och jag brukade hänga en hel del här nere. Vintertid brukade vissa hoppa på isflak i Bensinviken. På den tiden fanns inga stängsel som stoppade folk från att komma ner i hamnen, minns Markus Johansson.

Mycket byggmaterial i lasten

2001 började han som stuveriarbetare i Stockholm, bytte så småningom till Nynäshamn och blev utsedd till driftchef 2013. I samma veva tog Destination Gotland över stuveriet som gällde Gotlandstrafiken från Stockholms Hamnar och organisationen i Nynäshamn blev ganska liten med sex anställda stuvare.

– När jag började som driftchef var det lågkonjunktur och det fanns egentligen ingenting som talade för den utveckling vi sett sedan dess, säger Markus Johansson.

Flera olika saker har möjliggjort verksamhetens expansion. Konjunkturen har vänt uppåt och byggboomen i Stockholmsområdet har skapat en kraftig efterfrågan på byggmaterial. Godset som kommer till Nynäshamn består till stor del av prefabricerade husdelar, betongelement och OSB-skivor.

– Uppenbarligen står sig byggvaror från Östeuropa bra både kvalitetsmässigt och prismässigt. Dessutom har bygg- och fraktföretag på allvar fått upp ögonen för hur nära och praktiskt det faktiskt är att transportera hit varor via Östersjön, säger Markus.

Ny linje till Gdynia

Dagen innan vi träffades skrevs ett nytt kapitel i historien om Nynäshamns hamn då det 153 meter långa roro-fartyget Elisabeth Russ kom hit för första gången. Elisabeth Russ går på en helt ny linje mellan Nynäshamn och Gdynia. Markus Johansson går förbi Stena Lines kontor i hamnen för att höra hur allting avlöpte under premiärbesöket.

– Vi jobbar jättebra med alla våra kunder och Stena Lines etablering här i hamnen har betytt jättemycket för utvecklingen. De har en bra säljorganisation och är duktiga på att anpassa sig efter kundernas behov. Vi hänger med och ger dem den service som de behöver, säger Markus.

Stena Lines teamleader Lena Adolfsson tar emot och berättar om Elisabeth Russ.

– Vi klev ombord och hade en liten ceremoni där Markus överlämnade en välkomstplakett till kaptenen eftersom det var första gången de var här. Verkligen ett jättefint fartyg, säger Lena Adolfsson.

Handeln med Baltikum växer

Familjeägda Stena Line grundades 1962 och är i dag ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 21 linjer i norra Europa. Linjen mellan Nynäshamn och Gdynia är den allra senaste. Erik Thulin, Trade Director på Stena Line beskriver på telefon från sitt kontor i Riga att färjelinjerna över Östersjön är en viktig del av infrastrukturen som knyter ihop Baltikum och Centraleuropa med Skandinavien.

– Handeln mellan Skandinavien och Baltikum har vuxit de senaste åren drivet av en stark konjunktur som lyft tillväxten. Även byggboomen i Sverige har varit en bidragande faktor. Under 2017 har vi ökat frekvensen och kapaciteten mellan Nynäshamn och Ventspils vilket har mottagits mycket positivt av marknaden och ytterligare ökat godsmängden och marknadsandelarna för Stena Line i Nynäshamn. Det är självklart mycket glädjande både för oss och hamnen. Vi är också nöjda med servicen i Nynäshamn och mycket glada för det nära samarbete vi har med Markus Johansson och hans medarbetare, säger Erik Thulin.

Allting pekar uppåt. Samtidigt är alla inblandade medvetna om att marginalen för att expandera ytterligare ständigt krymper.

– Hamnen är inte tillräckligt stor för att vi ska kunna växa särskilt mycket mer. Så enkelt är det. Vi får periodvis pussla rejält redan i dag för att få det hela att gå ihop. Nu gäller det att hålla ut och behålla den här positiva trenden tills Stockholm Norvik Hamn blir klar, säger Markus Johansson.

Stockholm Norvik behövs redan idag

På Norvikudden några kilometer norr om Nynäshamns hamn pågår för närvarande ett viktigt byggprojekt för att färdigställa en helt ny godshamn. Stockholm Norvik Hamn ska vara klar 2020 och blir ett nytt logistiknav i den växande Stockholms- och Mälardalsregionen. I den nya godshamnen kommer både rullande gods och containrar att hanteras. Platsen för hamnen är strategiskt vald. Vid udden finns ett naturligt djup och inseglingen från Östersjön är väldigt smidig vilket gör att hamnen kommer att kunna ta emot de största fartygen som rör sig i Östersjön. I anslutning till hamnen byggs även en järnväg som ansluter till Nynäsbanan.

Erik Thulin från Stena Line ser positivt på den nya hamnen.

– Men det är svårt att säga vad en ny hamn i sig får för betydelse. Till syvende och sist är det godsflödena och marknaden som styr. Stena Line kommer att fortsätta utveckla verksamheten och trafiken på Nynäshamn i linje med våra kunders och marknadens krav. Vi delar Stockholms Hamnars syn på tillväxt och ökad efterfrågan i Stockholmsregionen och behovet att bygga för framtiden, säger Erik Thulin.

För Markus Johansson och kollegorna i Nynäshamns hamn kommer Stockholm Norvik innebära stora förändringar.

– Visst kommer mycket att bli annorlunda, men vi ser bara möjligheter med den nya hamnen. Förhoppningsvis kan vi fördela kunderna mellan oss och Stockholm Norvik på ett bra sätt som skapar synergieffekter. Framför allt ser vi ju att behovet av den nya hamnen är oerhört stort, säger Markus Johansson.

Själv får han ett större ansvarsområde än idag.

– Det återstår att se precis hur vi ska organisera oss, men troligen kommer både jag och våra stuvare att arbeta i båda hamnarna.

På hamnplanen börjar Gunnar Augustsson bli klar med lastningen av den senaste omgången OSB-skivor. Han parkerar trucken och går mot hamnkontoret för att ta en kaffe.

– Jag ska ju jobba några år till och hoppas att få uppleva Stockholm Norvik. Det skulle vara en spännande avslutning att få lära känna en helt ny hamn.

Läs mer om Stockholm Norvik Hamn