Färjan till fastlandet

S/S Wisby

Varje år transporterar Destination Gotland fler än en och en halv miljon passagerare mellan Gotland och fastlandet. Till det kommer åtskilliga ton gods och 100 000-tals bilar. Öns förbindelser med fastlandet är betydligt äldre än Stockholmsveckan.

Året efter att Gotland blev svenskt 1645 inrättades postbåtstrafik mellan Klintehamn och Öland. Drygt 200 år senare tog Gotlands dåvarande landshövding ett initiativ för att göra något åt de usla förbindelserna mellan Gotland och fastlandet.

Resultatet blev rederiet Ångfartygsbolaget Gotland som beställde fartyget S/S Wisby och satte henne i trafik mellan Visby och Stockholm.

I början på 1900-talet började fartygen trafikera Nynäshamn. Ångaren Polhem anlöpte Nynäshamn under vintern 1902-03 och sommartrafiken upprätthölls med fartyget S/S Gotland.

Den kanske mest dramatiska händelsen i Gotlandstrafikens historia inträffade under andra världskriget då fartyget S/S Hansa torpederas av en tysk ubåt och i stort sett samtliga passagerare ombord dog.

Många tar idag bilen med sig, men det var först 1961 som det blev möjligt att köra den ombord.

Gotlandstrafiken har alltid drivits i privat regi, men 1970 beslutade riksdagen att trafiken skulle drivas på koncession av ett rederi med ensamrätt på trafiken och att staten skulle ha kontroll på turtäthet och biljettpriser.

1998 fick Destination Gotland koncessionen för Gotlandstrafiken. Det var ett bolag som ägdes gemensamt av Silja Line och Gotlandsbolaget. Efter ett tag drog sig dock Silja Line ur samarbetet. Gotlandsbolaget driver därför nu åter verksamheten själv under namnet Destination Gotland.

Mer sjöfartshistorik hittar du på stockholmshamnar.se/historia