Tryggheten Tolga

Tolga med kollega sätter upp ett tält inför en säkerhetskontroll

Som gruppledare för säkerhetsföretaget Securitas ansvarar Tolga Karaoglu ofta för flera tusen människors säkerhet i Stockholms Hamnars hamnområden. Vi följde honom en dag på jobbet under årets kryssningssäsong.

05.30

Solen har ännu inte gått upp över Magasin 2 i Frihamnen. Tolga Karaoglu börjar sitt pass klockan sex men är som vanligt på jobbet minst en halvtimme tidigare.

– Jag vägrar att stressa på morgonen. Att sätta på kaffe och förbereda mig för arbetsdagen i lugn och ro, det känns klockrent, säger Tolga.

Hans titel är kvalificerad gruppledare och arbetsgivare är Securitas som levererar säkerhetstjänster åt Stockholms Hamnar. Tolga är ansvarig ute på fältet. Bland annat ska han säkerställa att det finns vakter utposterade på alla de ställen i hamnen där det behövs bevakning och att alla bevakningsuppdrag blir utförda på rätt sätt.

06.00

Tolga startar datorn och kollar igenom fartygslistan för att se om fartygen kommer till rätt kaj och på rätt tider. Han ringer områdesbilen för att få uppdatering om hur natten har varit och om det finns några avvikelser som behöver åtgärdas.

08.30

Ett större kryssningsfartyg är på väg in. Tolga ringer vakterna på Stadsgården för att kolla läget. Securitas ansvarar för bevakning, kontroll och genomsökning i de hamnområden som omfattas av ISPS, International Ship and Port Facility Security code, vilket är en internationell lagstiftning gällande hamnar och sjöfart med syfte att förebygga terrorism.

Inför ett fartygsanlöp gör vakterna kajronder för att söka av hamnområdet efter farliga föremål och farliga ämnen och kollar behörighet på samtliga som ska in på området.

08.45

Tolga går ut till sin bil. Här i förarsätet spenderar han mycket tid. Ofta med en hand på ratten och telefonen i den andra. Det ringer nästan konstant.

09.00

På Skeppsbron gör han ett besök vid bryggan som kryssningsfartyget som ligger på boj ska transportera passagerare till. En vakt som skulle varit här har blivit sjuk och kollegan som är på plats är relativt oerfaren. Tolga fattar ett snabbt beslut och ringer den centrala arbetsledningen. ”Jag skulle behöva flytta över William hit till Skeppsbron. Om han inte vill så hälsa honom att han ska få extra goda kakor…”

– Mitt i allt det allvar som säkerhetsarbete innebär ser jag det som min uppgift som arbetsledare att försöka hålla kollegorna på gott humör, säger Tolga.

10.15

Han anländer till Stadsgårdskajen där det 290 meter långa kryssningsfartyget Costa Pacifica ligger vid kaj sedan någon timme tillbaka. Costa Pacifica gör en så kallad turnaround i Stockholm, vilket betyder att många av de cirka 3500 passagerarna antingen påbörjar eller avslutar sin resa här.

– En viktig del av vårt jobb är att vara trevliga och välkomna passagerarna till Stockholm och få dem att känna sig trygga genom vår närvaro, säger Tolga.

Tolga resonerar med Johan Norberg, kryssningskoordinator från Stockholms Hamnar, om var de ska placera den mobila röntgenapparaten.

– Johan är en sån där ”det finns inga problem person” som är underbar att ha som arbetskamrat, säger Tolga om hamnkollegan.

11.15

Tolga hittar en bensindunk med okänt skvalpande innehåll inne på Stadsgårdens ISPS-område och ringer vaktkollegorna för att be dem flytta ut den från området.

12.45

Tolga ger GV-gruppen - genomsökning och visitation – i uppdrag att göra en stickkontroll i Värtaterminalen inför en av Tallink Siljas avgångar på eftermiddagen. Bland annat söker de igenom resenärernas bagage med en så kallad bombsniffer som kan detektera farliga ämnen.

13.00

Tolga ringer Stockholms Hamnars bevaknings- och trafikcentral, BTC, som finns i Magasin 2 och kollar ifall det blivit några sena ändringar vad gäller fartygens ankomsttider och kajplatser.

14.15

Ett kryssningsfartyg som ska lämna Värtahamnen på eftermiddagen har beställt utrustning för att kunna genomföra en kontroll vid en turnaround. Tolga hjälper till med att ställa iordning röntgenmaskiner och säkerhetsbågar i Magasin 9 som ska användas för att scanna passagerare som ska kliva ombord på kryssningsfartyget.

15.30

Strax innan det är dags för insläpp till kryssningsfartyget ringer Tolga till sina kollegor i Värtaterminalen för att höra efter om de behöver stöd innan insläppet. Det är många människor som ska gå igenom spärrarna och Tolga åker dit för att scanna biljetter och svara på frågor om terminalen och avgångarna.

16.50

Så här elva timmar efter den första koppen kaffe är han framme vid dagens sista uppgift: Att checka av vilka kollegor som ska jobba i morgon samt vilka fartyg som ska komma in.

– Jag har svårt att släppa saker som inte blivit fixade eller kollade och då kan det påverka nattsömnen. Så jag försöker undvika att lämna något åt slumpen.