Förstärker hamnens hjärta

Anita Krafft inne på kontoret

Hamnstyrman Anita Krafft hanterar både högteknologiska byggprojekt och sopkatastrofer. Och så blir hon mormor igen. Vi följde henne en dag på jobbet.

07.00

Bevaknings- och trafikcentralen, BTC, är på många sätt Stockholms Hamnars hjärta. Från BTC styrs och koordineras såväl fartygsanlöp och fartygsavgångar som det praktiska säkerhetsarbetet. Anita Krafft har titeln hamnstyrman och hennes viktigaste uppdrag är att vara chef för BTC.

När hon kommer till huvudkontoret i Magasin 2 denna morgon passerar hon rummet där BTC brukar ligga, ett utrymme som för tillfället är en byggarbetsplats. Bevaknings- och trafikcentralen görs om och ska bli betydligt större och mer anpassad efter dagens tekniska krav. I början av 2018 ska allt vara klart.

– Ombyggnationen är min största utmaning just nu. BTC är ju så central för hela hamnverksamheten. Tanken är att arbetsmiljön ska bli mycket bättre och att nya tekniska lösningar ska göra arbetet smidigare och mer effektivt, säger Anita Krafft.

07.15

När Anita slagit sig ner vid sin dator får hon omgående ett samtal från Stockholms Hamnars kontor vid Hammarbyslussen, där BTC huserar under ombyggnationen. VHF-radion som används för att kommunicera med fartygen slutade plötsligt att fungera under natten. Mathias som arbetat under nattskiftet har till slut fått igång den igen. Anita kontaktar leverantören av den nya VHF-anläggningen som lovar att kontrollera vad som hänt.

07.45

Anita filar på en presentation om nya BTC som hamnkaptenen Anders Nordlund ska visa senare i veckan. En viktig del av Anitas jobb är att assistera Anders, främst med budgetfrågor.

08.30

Anita träffar kollegan Peter Widell, även han hamnstyrman, och diskuterar 2018 års budget. De går bland annat igenom kostnaderna för lokalen Gamla brostugan i Hammarbyslussen med fyra anställda, varav två är elektriker och två mekaniker.

09.45

Hon får ett samtal från BTC om att någon har dumpat sopor vid Stockholms Hamnars avfallsstation på Strandvägen. Anita kontaktar kollegan Helge Yrjas som är ansvarig för renhållningen på kajerna. Tillsammans åker de och tittar på nedskräpningen. Ett tiotal svarta sopsäckar samt flera kartonger med öl och vinflaskor ligger slängda på kajen. Helge ring er efter hjälp från entreprenören Cubile som lovar att städa platsen under eftermiddagen.

11.30

Lunch med kollegorna Jonas, Peter och Tor på favoritrestaurangen Creme. Anita berättar att hennes ena dotter just nu är på BB för att föda sitt första barn!

12.30

Eftermiddagen inleds med ett månadsmöte med Trafikkontoret om fjärrstyrningen av broarna, som Stockholms Hamnar ansvarar för. Ett tidigare problem med några av Liljeholmsbrons kameror tas upp. När inte kamerorna fungerar så är personalen tvungen att vara på plats i brotornet för att manövrera broarna. Trafikkontoret meddelar att entreprenören för underhållet av broarna har åtgärdat problemet.

13.45

Nytt möte angående nya BTC med projektledaren Anders Werner samt trafikledarna Lotta Modée och Mathias Karlsson. De diskuterar hur information ska presenteras för trafikledaren på skärmarna i det nya styrsystemet.

– Vi har ett 20-tal olika datorprogram som trafikledaren och larmoperatören måste ha kontroll på hela tiden och med vårt nya system ska informationen bli mycket lättare att överblicka, och det ska också vara smidigt att hitta fördjupande information, säger Anita.

Under byggtiden har projektet byggt upp en testmiljö på huvudkontoret i Magasin 2 där trafikledarna får utbildning i det nya systemet.

14.27

Anita får ett efterlängtat sms från sin dotter som berättar att lille Axel kommit till världen. Anita har blivit mormor igen! Hurra!

15.00

Hon åker till BTC:s tillfälliga plats i Hammarbyslussen och samtalar med trafikledaren Sandra som är mitt uppe i planeringen av säsongens sista kryssningsanlöp. Det är fartyget Norwegian Getaway som nästa morgon ska anlöpa seawalken, en 260 meter lång utfällbar brygga, i Nynäshamn. Anita bistår Sandra i arbetet med att se till att det finns tillräckligt med personal på plats vid ankomsten, till exempel förtöjningsfolk, medarbetare till trossbåtarna samt personal som manövrerar bryggan.

15.45

Anita och slussvakten Christoffer går ut på kajen och samtalar lite med besättningen på båten Caluna som är ute på uppdrag av Stockholm Vatten för att ta diverse vattenprover i Mälaren.

16.00

Anita, som är Stockholms Hamnars ansvariga för slusskort, passar på att hämta in kvitton från de slusskort som slussvakterna har sålt under säsongen.

– Köper man säsongskort av slussvakten kostar det 900 kronor. Men vi har också försäljning av kort på webbplatsen. Och då blir det 200 kronor billigare, säger Anita.

16.30

Dags för Anita att promenera hemåt. Från Hammarbyslussen är det nära eftersom hon bor i Hammarby Sjöstad.

Möt fler medarbetare