Spindeln i nätet

Jonas Sjögren på BTC

Tre kryssningsfartyg på väg in till hamn och en förfärlig räkstank på Skeppsbron. Som trafikledare på Stockholms Hamnars bevaknings- och trafikcentral, BTC, får Jonas Sjögren ta sig an de mest skiftande utmaningar.

06.20

Bredvid Stockholms Hamnars reception i Magasin 2 ligger den upphöjda glasbox som kallas bevaknings- och trafikcentralen, BTC. Försommarsolen har just gått upp när Jonas Sjögren gör entré. Med kaffekoppen i hand får han en överlämning från kollegan som jobbat natt.

Tre kryssningsfartyg befinner sig i skärgården och är på väg in till hamn. En tankbåt väntas vid klockan tolv. Jonas slår sig ner i stolen framför det 20-tal skärmar som visar alla olika grindar och områden i hamnen och som det är hans ansvar att hålla koll på. Varför är det så tyst? Det finns sju telefoner att svara i men ingen har ringt på flera minuter.

Han tar itu med en av sina standarduppgifter på morgonen: Kolla vattenståndet. Stockholm, Västerås … då ringer SOS alarmtelefonen. Vattenståndet i Södertälje får han återkomma till. En ambulans behöver passera Liljeholmsbron om tre minuter. I ett angränsande rum finns en direkttelefon till personalen vid Hammarbyslussen som sköter Liljeholmsbron och Jonas meddelar att ambulansen är på väg. Ännu en dag som spindeln i Stockholms Hamnars nät har börjat.

– I det här jobbet måste man hela tiden prioritera. I början så prioriterade jag allt, men när man jobbat några år så blir det lättare att urskilja vad som faktiskt kan vänta.

Frågor som rör säkerhet och båttrafik går alltid först, säger Jonas Sjögren.

07.45

Jonas ropar via VHF-radio upp lotsen till det andra kryssningsfartyget som ska anlända för att få exakt ankomsttid och kolla att fartygets djupgående stämmer med de uppgifter som finns i datorn. Det har också blivit hög tid att ringa båtmännen i servicegruppen som ska förtöja det första kryssningsfartyget som kommer till Stadsgårdskajen. Jodå, de är vakna och beredda.

Ett larm ljuder. Jonas konstaterar att det är den gula lampan, alltså teletronlarmet som gått igång. Det betyder att dammluckorna vid stallkanalen har öppnats. Säkert i sin ordning. Men måste kollas upp.

09.15

Nu ringer det hela tiden. En skeppsmäklare undrar varför inte Mats Andersson har kommit för att leverera av färskvatten till det kryssningsfartyg som just lagt till i Frihamnen. Jonas säger att han borde vara på gång men lovar att ringa och kolla. Jodå Vatten-Mats säger att han står där vid luckan på båten och knackar på men att ingen öppnar. Mäklaren förklarar stressat att han fortfarande inte ser Vatten-Mats trots att han borde stå precis framför… Jo, nu ser mäklaren Vatten-Mats. Bra! Klick!

Jonas hinner inte lägga på innan det ringer i en av hans andra telefoner. En lastbilschaufför med begränsade kunskaper i engelska ska passera grinden vid containerterminalen. Efter en stunds språkförbistring lyckas Jonas få honom att säga bokningsnumret och lägga sitt pass åt rätt håll i den lilla kameraförsedda boxen.

11.30

En stunds någorlunda lugn. Medan hans indiska gryta är i mikron berättar Jonas om vägen till jobbet som trafikledare.

– År 2000 började jag sommarjobba med att rensa ogräs på kajerna. Sen fick jag prova andra uppgifter, jobbade i Hammarbyslussen och till slut undrade en chef om jag ville testa på att vara trafikledare på BTC. Det kändes som den ultimata utmaningen i hamnen, säger Jonas.

Sju år har gått sedan dess. Men för Jonas är jobbet som trafikledare fortfarande ett extrajobb. Hans ”riktiga” jobb är skådespelare och clown. Senare under sommaren ska han åka till den grekiska ön Lesbos med organisationen Clowner utan gränser och spela för flyktingar.

– Det handlar om att skänka skratt och glädje till barn och föräldrar som lever under extremt påfrestande förhållanden. Mitt förra besök där var bland det starkaste jag varit med om, säger Jonas.

Jobben som trafikledare och skådespelare må verka väsensskilda, men ganska ofta kommer skådespelarkompetensen till sin rätt även på BTC.

– Mötet med publiken ger dig en vana vid skarpt läge och här på BTC är det verkligen skarpt läge hela tiden. Du måste precis som på scenen kunna leverera under press. Som skådespelare är man också van vid olika känslolägen och har övning i att gå in i en roll och inte ta allt så personligt. Det kommer väl till pass eftersom en och annan som ringer hit är upprörd över någonting, säger Jonas.

15.30

Det ringer en herre hemmahörandes i Gamla stan. Enligt mannen är Skeppsbron förpestat av en förfärlig räkstank och han klagar högljutt över att området som faktiskt är en slags stadspark för de boende i Gamla stan nu inte går att vistas i. Jonas lyckas lugna mannen och lovar att kolla upp vad som gått snett. Han anar att det har med helgens räkkryssningar att göra och ringer rengöringsfirman Sita som Stockholms Hamnar har avtal med. Det visar sig att ett lås till en sopstation krånglar och att någon lämnat ett rejält lass sopor direkt på gatan.

– Hur många år man än jobbat så får man snudd på dagligen ta tag i saker man aldrig hört talas om tidigare.

18.45

Överlämning till nattjobbande kollega och hemgång.

– När man går hem vill man känna att bordet är rent och att det inte finns några lösa trådar hängande. I dag tycker jag att jag skött mig ganska bra!