Överblick från bar till hamn

Malin Wiman i Stockholms Hamnars kontorslandskap

Malin Wiman är restaurangchefen som halkade in i hamnen på ett bananskal och blev ansvarig för ett föga populärt IT-system. 17 år senare är hon fortfarande kvar och verktyget Portit genomsyrar hela Stockholms Hamnars verksamhet.

Den engelska puben Old Beefeater Inn har en karaktäristisk lokal med två våningar och har blivit en institution på Götgatsbacken. På Beefeater jobbade Malin Wiman i många år, bland annat som restaurangchef. Men så kom ett ägarbyte samtidigt som Malin var föräldraledig och plötsligt blev hon uppsagd på grund av arbetsbrist.

– Det var nog lika bra för jag hade känt ett tag att jag behövde göra något annat. Men jag visste inte vad, säger Malin Wiman.

För att hitta någon slags riktning hoppade hon på ett av 1990-talets stora arbetsmarknadspolitiska initiativ Kunskapslyftet och vidareutbildade sig inom ekonomi och marknadsföring. I utbildningen ingick en tioveckors praktik och genom ödets försorg hamnade hon på Stockholms Hamnars huvudkontor i Frihamnen. Malin hade erfarenhet av att ha jobbat på färjan mellan Malmö och Travemünde men hade bara vaga begrepp om vad hennes praktikplatsgivare egentligen gjorde.

– Att jag inte visste så mycket om Stockholms Hamnar spelade ingen roll för alla arbetskamrater var så trevliga och hade ett brinnande engagemang som jag smittades av. Jag trivdes bra från första dagen, säger Malin Wiman.

Malin passade också på att berätta om Kunskapslyftet och fick en kollega på Stockholms Hamnars ekonomiavdelning att bestämma sig för att själv gå en av utbildningarna.

– Eftersom hon slutade blev det en plats ledig för mig, säger Malin Wiman med ett nöjt skratt.

Portit en del av den digitala framtiden

Den första tiden som anställd fick hon bland annat ägna sig åt en riktig 1900-talsuppgift; att stansa fakturor. Men snart väntade ett betydligt modernare uppdrag. Två av Stockholms Hamnars chefer kallade henne till ett möte och erbjöd henne att bli samordnare för IT-systemet Portit.

– Portit var ganska nytt på den här tiden med många barnsjukdomar. Systemet hade väl fungerat sådär till en början och det fanns en stor skepsis bland många medarbetare. Men jag tackade ändå ja, det kändes som en utmaning, säger Malin Wiman.

Malins arbete med Portit var till en början en dubbel utmaning. Dels försökte hon hjälpa företaget bakom Portit att utveckla verktyget så att det verkligen skulle fungera för Stockholms Hamnar, dels försökte hon övertyga kollegorna om att verktyget var ett nödvändigt steg in i den digitala framtiden.

– Jag minns en utbildning där en av de manliga deltagarna var väldigt tydlig med att han tyckte Portit var ett skitsystem. När jag visade en förbättrad funktion satt mannen som var van att gå på lunch medan systemet uppdaterade och stirrade förundrat på datorn. Jag kommer aldrig att glömma hans blick då jag förklarade att allt redan var klart, säger Malin.

Under årens lopp har Portit successivt förbättrats genom ett antal grundliga uppdateringar och är i dag en självklar del av arbetet för många av Stockholms Hamnars medarbetare. Alltjämt med Malin som systemförvaltare.

– Jag kunde inte så mycket om IT i början men har vuxit med systemet. Och även om systemet idag har många användare så är jag nog den som har bäst överblick när det gäller helheten. Det känns som en rolig och viktig, men ibland lite ensam roll, säger Malin.

Stark gemenskap på jobbet

Gemenskapen med arbetskamraterna är en viktig orsak till att hon blivit kvar på Stockholms Hamnar. Sedan två år är hon dessutom gift med Torbjörn Persson som är terminalchef i Stockholms Hamnars containerterminal.

– Hamnen har blivit en stor del av livet, och när vi har sällskap hem kan det hända att vi pratar jobb. Men väl hemma brukar vi släppa det, säger Malin.

Finns det då någon likhet mellan att vara systemadministratör för ett IT-system på Stockholms Hamnar och att arbeta som restaurangchef på en engelsk pub?

– Ja, för mig gör det faktiskt det. När jag har fått en beställning så vill jag att det ska gå snabbt, kunden ska inte behöva vänta på leveransen. Det gäller här i Stockholms Hamnar såväl som när någon beställer en öl i baren.

Fakta Portit

Portit är Stockholms Hamnars största affärssystem som används för att samordna logistiken kring fartygsanlöp, godshantering, personalplanering och kundfakturering. Sjöfartsverket, rederier och containerägare skickar och tar emot filer om anlöp, last och farligt gods.

I Portit registreras ankomst- och avgångstider, beställda tjänster såsom förtöjning, losskastning, lossat och lastat gods, vatten och elleveranser och mycket mer. Utifrån uppgifterna i Portit genereras de belopp som Stockholms Hamnar fakturerar rederier och andra kunder för sina tjänster.

Den populära fartygslistan här på webbplatsen hämtar också sina uppgifter från Portit.