Ny pir i Kapellskärs hamn redo för att ta emot framtidens fartyg

Kapellskärs nya pir

Kapellskärs hamn rustas och utvecklas för framtiden. En ny 245 meter lång pir är nu färdigställd och redo för att ta emot framtidens fartyg och godsvolymer.

Kapellskärs hamn byggs om för att kunna ta emot större fartyg och möta marknadens behov av befintliga och framtida godsvolymer. Nu är den 245 meter långa piren färdigbyggd och ger hamnen två nya moderna färjelägen. Måndagen den 13 juni var det driftspremiär av den nya piren. I slutet av 2016 beräknas hela hamnen vara klar efter tre års arbeten.

– Det känns mycket bra att piren är klar och att få se resultatet av det vi har arbetat med i många år, säger Tobias Kednert, projektchef för utvecklingsprojektet i Kapellskär. Eftersom fartygen växer har vi valt att installera några av Europas största ramper till piren för att även kunna ta emot nästa generations fartyg. Den nya hamnen har en djupare hamnbassäng och fem färjelägen med försörjningsmöjligheter såsom el, vatten och hantering av avloppsvatten.

– Den nya piren är ett välkommet tillskott som gör att vi kan hantera ökande godsvolymer och stå rustade inför framtiden med allt större fartyg, säger Peter Lundman, driftchef i Kapellskärs Hamn.

De ökande godsvolymerna håller i sig i Kapellskärs hamn. Under 2015 transporterades sex procent mer gods i jämfört med 2014. Kapellskärs hamn är en av landets större godshamnar. Läget i kombination med den korta inseglingstiden gör det möjligt att snabbt transportera gods och passagerare mellan Sverige och Finland, Baltikum och  Ryssland.

De tre hamnarna i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn är strategisk placerade vid Sveriges största konsumtionsområde och Stockholms är en av de snabbast växande städerna i Europa.

Länkar till pressbilder på flickr: Nya piren 1, nya piren 2 och fler bilder.