Med ”ella” på slutet

Svartvit bild på Kapella i hamn

Amorella, Mariella, Gabriella, Rosella … Av alla färjor med namn som slutar på ella var M/S Kapella från 1967 den allra första. Namnet var en hyllning till redaren Gunnar Eklunds hustru Ellen.

Det är tidigt 1970-tal och bilar och människor är på väg ombord på M/S Kapella. Mycket har hänt sedan färjetrafiken mellan Finland, Åland och Sverige startade på riktigt allvar drygt tio år tidigare.

De första åren använde sig rederierna av gamla eleganta fartyg från 1920-talet men vid mitten av 1960-talet tar nybyggena över. För att möta konkurrensen från Silja Line beslutar sig de tre rederierna Vikinglinjen, Rederi Slite och Ålandsfärjan att bilda ett gemensamt marknadsföringsbolag under namnet Viking Line.

Deras första gemensamma satsning blir den i Jugoslavien byggda M/S Kapella som sätts i trafik mellan Pargas (numera Nådendal), Mariehamn och Kapellskär. Kapella är bara 98 meter lång, ingen jätte med dagens mått mätt, men ändå ett viktigt steg på väg mot dagens färjestandard. Framför allt har hon betydligt generösare utrymmen för passagerarna än de äldre fartygen.

Enligt legenden får Kapella sitt namn som en hyllning till redaren Gunnar Eklunds hustru Ellen som brukade kallas Ella.

Efter ett dramatiskt första år med brand i bastun och grundstötning utanför finska Erstan så trafikerar M/S Kapella Östersjön till 1979 då hon säljs till Chios Shipping Co SA, Grekland.

Mer historia hittar du på Stockholms Hamnars historiska webb (extern länk)