Fullt ös för Simon

Simon Liljehammar framför Stena Lines fartyg

Ett stort fartyg närmar sig kaj. Trossar tas emot och surras fast. Byggmaterial lossas och lastas. Vi följde stuvaren Simon Liljehammar under en höstdag i Nynäshamn.

06.25

Det är fortfarande mörkt ute när Simon Liljehammar kör in på hamnområdet. Blåsten och regnet skvallrar om att det kan bli en tuff dag.

06.30

Simon går in på hamnkontoret och morsar på arbetskamraterna. I dag är det exakt två år sen blev han fast anställd på Stockholms Hamnar. Och på torsdag fyller han 30.

– Jag är inte så mycket för att fira. Det blir väl en extra kopp kaffe, säger Simon med ett skratt.

06.55

Dagens första fartyg, Scottish Viking, är på väg in i hamnen. Simon och kollegan Kristoffer Hedin ger sig ut iklädda varselväst, flytväst och hjälm. Deras första uppdrag är att förtöja det 186 meter långa gods- och passagerarfartyget som nu stånkar i blåsten för att sidledes komma in till kaj.

En besättningsman på fördäck kastar den så kallade kastlinan, en tunn lina med en hård knutboll längst fram. När Simon precis hade börjat som extrajobbare i hamnen försökte han en gång fånga bollen med handen.

– Jag ville väl visa mig duktig, men det gör jag inte om. Den kommer med rejäl kraft och jag fick riktigt ont i handen.

Simon och Kristoffer låter linan slå ner i vattnet och fiskar upp den med en lång båtshake och drar upp trossen med en elektrisk dragmaskin. Snart är fartyget förtöjt.

09.00

Blåsten har tilltagit. Regnet också. Och dagens andra fartyg, Stena Flavia, får kämpa ännu hårdare än sin föregångare för att komma in till kaj. Efter att ha förtöjt så hoppar Simon upp i en blå truck och kör iväg till aktern av fartyget.

09.10

Nu blir det åka av. Han kör snabbt och med imponerande precision in och ut ur den stora fartygskroppen.

– Prestige vet jag inte, men visst finns det en yrkesstolthet i att jobba effektivt med trucken. För mig är det en pojkdröm som går i uppfyllelse att få jobba med såna här stora maskiner. Och särskilt när det är i kombination med fartyg som jag också alltid gillat.

De trailrar som Simon och kollegorna ställer på hamnplanen är fullastade med byggmaterial som betong, OSB-skivor och prefabricerade väggar.

– Vi märker av byggboomen. Om man jämför med hur det var när jag började som extra personal 2007 har det blivit mycket mer att göra. Fler fartyg som kommer och betydligt större mängder gods. Det är fullt ös hela tiden.

11.00

Stena Flavia lämnar hamnen med sikte på lettiska hamnstaden Ventspils. Hon är betydligt lättare nu än när hon kom, vilket inte är ovanligt. Sveriges export till våra östra grannländer är mindre än vår import.

11.30

Dags för lunch. Som alltid går Simon och några kollegor till restaurang Hembygdsgården på Strandvägen.

13.00

Simon tar trucken och lastar om byggmaterial från hamnplan till lastbilstrailrar. Han funderar på att bada bastu efter avslutat pass. Efter önskemål från Simon och kollegorna har hamnkontoret nyligen fått en egen bastu.

15.00

Simon har nu varit på jobbet i över åtta timmar. Men eftersom stuvarna jobbar skift, varje jobbvecka följs av en veckas ledighet, är det långa arbetspass som gäller och fortfarande många timmar kvar tills han slutar.

Simon tar en fika med driftchefen Markus Johansson som har Stockholms Hamnars hamnkapten Anders Nordlund på besök. De diskuterar trängseln av lastbilar och trailrar på hamnplan. Förhoppningsvis blir det bättre när den pågående ombyggnationen av hamnplanen är klar.

18.40

Scottish Viking som legat förtöjd vid redden en bit ut från hamnen är nu på väg tillbaka för att lastas. Fartyget är försenat på grund av den kraftiga blåsten. Simon och kollegan Stefan Gidlöf sitter och väntar in fartyget i en liten uppvärmd barack som står uppställd nära kajkanten. Stefan Gidlöf passar på att komma med ett rubrikförslag till den här artikeln: ”Liten pojke blir stor hamnarbetare”.

– Vi har en väldigt god sammanhållning. Det är lite familjekänsla över det, säger Simon om relationen till arbetskamraterna.

21.10

Scottish Viking går iväg fullastad.

21.20

En stunds lugn. Simon passar på att städa trucken och samla ihop spännband.

22.00

En lång arbetsdag är slut. Blåsten och regnet har tagit på krafterna. Simon struntar i bastun. Han vill bara hem.