Stockholms Hamnar är näst bäst i hamnvärlden på sociala medier

Foto på prisutdelning

Den 4 juni tilldelades Stockholms Hamnar ett andrapris för sitt arbete med sociala medier av den internationella organisationen IAPH, International Association of Ports and Harbors. Det är andra gången i rad som Stockholms Hamnar kommer tvåa i denna tävling.

Priset IAPH Port Communications Award ger hamnar i världen möjlighet att tävla mot varandra och verkar samtidigt som inspiration. I år var temat sociala medier.

– Vi är oerhört stolta och glada över detta pris. Sociala medier är både enkla och komplicerade, men de är framför allt här för att stanna och de är viktiga verktyg för ett kommunalt bolag som vill ha dialog och transparens, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.

Motiveringen till priset är: ”Bidraget var unikt, tilltalande och nyskapande i sitt innehåll och beskriver tydligt mål, utmaningar och strategi. Det sätt på vilket bidraget framställdes och presenterades var visuellt tilltalande och övertygande och mottogs positivt av domarna.”

– Sociala medier har blivit några av de viktigaste kanalerna för oss. De finns alltid med i vår kommunikationsplanering. Framgångsfaktorerna har varit ett engagemang från stora delar av organisationen, modiga chefer och att vi avsätter rejält med arbetstid för kanalerna, säger Jorun Nikander, ansvarig för sociala medier på Stockholms Hamnar.

Syftet med IAPH är att tillvarata hamnars intressen genom att stärka relationerna mellan medlemshamnarna, ha ett gott samarbete och ett informationsutbyte, främja hållbar utveckling och utveckla hamnarnas service till sjöfartsindustrin. I nuläget har IAPH 200 hamnmedlemmar i 90 länder.

Till pressbild på i Flickr (extern länk)