Lugnet i stormen

Jan Hanses vid inomhustrapporna på Gabriella

För Jan Hanses är förmågan att hantera en dramatisk omvärld en fråga om yrkesmässig överlevnad. Själv har han alltid hållit en låg profil och tänker inte ändra sig för att han blivit vd för Viking Line.

Åtminstone två gånger i veckan åker Jan Hanses över Östersjön med någon av Viking Lines färjor.

– Jag brukar gå runt och se så att allt ser juste ut, prata med personalen och prova maten, säger Jan Hanses på sitt lågmälda sätt.

Just i dag förflyttar han sig med ytterligheterna i flottan. Tidigt i morse kom han till Stockholm med rederiets flaggskepp, det toppmoderna och naturgasdrivna Viking Grace.

I eftermiddag åker han tillbaka till Åland med 35-åringen Rosella. För fotograferingens skull går vi ombord på det fartyg, Gabriella, som för tillfället ligger vid Stadsgårdskajen.

Gabriellas historia säger något om villkoren i Jan Hanses bransch. Fartyget beställdes av det kortlivade rederiet Euroway. När hon låg på varv i jugoslaviska Split bröt inbördeskriget ut och fartyget blev skottskadat med försenad leverans som följd.

Efter några föga lönsamma år i trafik mellan Malmö och Tyskland såldes fartyget till Silja Line. Några år senare såldes hon vidare till Viking Line.

– Som rederi verkar vi på en internationell marknad som är väldigt utsatt eftersom den påverkas av politiken och lagstiftningen i många olika länder. Våra villkor kan förändras radikalt över en natt, säger Jan Hanses.

Sjöfarten ligger i blodet

Att Jan Hanses valde rederibranschen har sina familjehistoriska orsaker. Farfar var ekonomichef på ett rederi i Björneborg och i barndomshemmet i Vasa fanns det gott om kompasser, sjökort och andra sjöfartsattiraljer.

– Inte vet jag precis varför men det var något med fartyg som tilltalade mig redan som liten, säger Jan Hanses.

Från barndomen minns han ett Finland som var starkt präglat av närheten till Sovjetunionen.

– Bland annat har det fått mig att tro väldigt mycket på EU. Det är många som kritiserar EU just nu men man får inte glömma bort hur det var förr. I praktiken var Finland väldigt lyhört för vad som sades i Moskva och lät sig påverkas även när det gällde inrikespolitiken, säger Jan Hanses.

Efter utbildning i juridik med specialinriktning på sjörätt började han 1988 som jurist hos Viking Lines dåvarande delägare, rederiet SF Line. Senare blev Jan Hanses juridisk direktör och ställdes inför flera tuffa utmaningar.

Taxfreen viktig

På 1990-talet visade en undersökning att färjetrafiken på Östersjön var världens mest lukrativa taxfreemarknad. Men när Estland gick med i EU sänkte den finska regeringen alkoholskatten kraftigt för att möta konkurrensen från de betydligt lägre estniska alkoholpriserna.

– Vi blev hårt drabbade eftersom skillnaden mellan priserna på fastlandet och ombord närmade sig varandra kraftigt. Men när sedan politikerna såg att alkoholkonsumtionen ökade så höjde de skatterna igen, säger Jan Hanses.

En annan kris kom när EU avskaffade taxfreeförsäljningen mellan EU-länder 1999. Färjetrafiken klarade sig tack vare ett gediget lobbyarbete som fick Åland att bli undantaget den nya lagstiftningen. Jan Hanses är bestämd över att taxfreeförsäljningen är nödvändig för färjetrafikens överlevnad.

– Se bara på färjetrafiken över Kvarken mellan Umeå och Vasa. Sedan taxfree togs bort där har antalet resenärer minskat från runt en miljon till cirka 150 000 per år, säger Jan Hanses.

Även om han värnar taxfreeförsäljningen hoppas han att starkspritens ekonomiska betydelse för rederiet kommer att minska.

– I dag går kundpreferensen från starksprit till vin vilket jag tycker är en bra utveckling. Vi har också sedan 1990-talet gjort en tydligare satsning mot andra varor som kläder, parfym och livsmedel.

Kundernas önskemål styr

Samtliga Östersjörederier har varit framgångsrika och visat upp bra siffror hittills under 2015. Jan Hanses tror dock att bistrare tider stundar framöver.

– Färjetrafiken mellan Sverige och Finland kommer alltid att behövas, men jag tror att vi har en överetablering på våra linjer. Så småningom kommer det att leda till att aktörer slås ut eller går samman. Vår ambition är att fortsätta vara bland de ledande aktörerna inom såväl persontransporter som frakttrafik. I det arbetet är kundundersökningar jätteviktiga. Det är kundernas önskemål och behov som styr när vi planerar våra ombordkoncept och uppdaterar våra fartyg.

Det har gått drygt ett år sedan han blev vd. Jan Hanses känner trygghet i sin kunskap om företaget och ser inga behov av att ändra på sig själv för att leva upp till rollen som företagsledare.

– Även som vd gillar jag att hålla en ganska låg profil. Det är min stil.

När är det som roligast att vara vd för Viking Line?

– Det är väl när siffrorna kommer in. Om de är bra förstås. Sen är det intressant att i samarbete med vår tekniska avdelning hålla sig à jour med utvecklingen och planera för nya investeringar. Jag ser mycket fram emot att så småningom ta emot ett nytt fartyg.

Namn: Jan Hanses
Ålder: 54
Uppväxt: I Vasa i finlandssvenska Österbotten
Bor: Mariehamn, Åland
Familj: Fru, tre barn och en hund
Utbildning: Juristexamen med inriktning på sjörätt
Arbete: Sedan 1988 på olika positioner inom Viking Line. Tog 2014 över som vd efter Mikael Backman.