Ett skepp kommer lastat - med turister

Kryssningsfartyget Costa Pacifica och passagerarna Laura Casas och Rafa Esteve

Större fartyg med mer blandad publik som spenderar mer pengar och sover fler nätter på hotell. I år väntas kryssningstrafiken slå nya rekord i Stockholm. Vi var med när passagerarna från årets första kryssningsfartyg Costa Pacifica kom till huvudstaden.

Det är fem dagar sedan Laura Casas och Rafa Esteve gifte sig hemma i Valencia. Nu står de i Stadsgårdskajens lilla souvenirbod och kollar på kylskåpsmagnetet. Klockan är strax efter åtta på morgonen och de har just gått av den 290 meter långa och 36 meter breda Costa Pacifica.

Det italienska fartygets ankomst är startskottet för årets kryssningssäsong i Stockholm och den förväntan som alldeles nyss låg tät i morgonluften har omvandlats till sprudlande energi kryddad med en liten aning kaos. Passagerarna som strömmar ut ur fartyget möts av glada guiderop på italienska, tyska och spanska. Många passagerare har redan bokat in sig på någon av de väntande bussarna medan andra blir stående till synes undrande vad de ska ta sig för under sina dryga sju timmar i staden.

Medarbetarna på Stockholm Visitors Board finns på plats med eget informationscenter och hjälper vilsna och nyfikna med tips om museer, sevärdheter och kommunikationer. Valenciaparet Laura och Rafa kollar lugnt vidare bland souvenirerna i väntan på sin förbeställda taxi.

– Vi ska åka och titta på Drottningsholms slott. Sen vet jag inte om vi hinner så mycket mer. Halv fem måste vi vara tillbaka på båten, säger Rafa.

Familjen Girard från Orleans i centrala Frankrike tillhör den modiga skara som nobbar bussar och taxi för att ta sig in till stan för egen maskin. Det är deras första besök i Stockholm och det primära målet är att hitta något lunchställe i Gamla stan. Mamma Delphine berättar att hon och maken Etienne brukar ta med tonårsbarnen Victor och Marie på kryssning ibland.

– Det som är roligt är alla aktiviteter och tävlingar ombord. Barnen gillar det verkligen, säger Delphine.

Varken familjen Girard eller nygifta Laura och Rafa har några större likheter med den traditionella bilden av kryssningsresenären som en däst dollarmiljonär i pensionsåldern. Faktum är att medelåldern på de europeiska passagerarna som dominerar kryssningsmarknaden i Stockholm numera är 40 år.

Kryssningsfartygen blir allt större

Enligt Henrik Ahlqvist, kryssningsansvarig på Stockholms Hamnar, har passagerarna blivit betydligt mer blandade i fråga om ålder och tjocklek på plånboken jämfört med för 20 år sedan. Orsaken står att finna i priserna.

– Biljettpriserna har i stort sett legat stilla sedan 1985. Det har helt enkelt blivit ekonomiskt möjligt för en vanlig barnfamilj att åka på kryssning, säger Henrik Ahlqvist.

När rederierna på grund av trender och konjunkturer tvingats sänka biljettpriserna har de satsat på att få in fler passagerare på varje kryssning. Och för att klara av det så behövs ännu mäktigare fartyg.

– Enligt bokningsplanen kommer vi att få något färre anlöp av kryssningsfartyg i år jämfört med i fjol. Men trots det kommer det totala antalet passagerare att öka och antagligen slå rekord. Ekvationen går ihop eftersom man bygger större och större fartyg hela tiden, säger Henrik Ahlqvist.

De största kryssningsfartygen är cirka 330 meter långa och lägger till i Nynäshamn. Men med Britannia som anlöpte Stadsgården den 5 juni var det första gången som ett fartyg i den storleken kom till Stockholm.

– Även om Nynäshamn är ett mycket bra alternativ för de stora kryssningsfartygen, så är det till Stockholm passagerarna vill, säger Henrik Ahlqvist.

Och besökarna blir allt fler

I samband med de 254 anlöp som kryssningsfartygen gör säsongen 2015 väntas över 500 000 kryssningsresenärer gå i land och spendera över en halv miljard kronor på stadens restauranger, sevärdheter och hotell.

Något som särskilt gynnar turistnäringen är att antalet turnarounds i Stockholm ökar från 42 i fjol till 51 i år. En turnaround innebär att fartyget inleder och avslutar sin kryssning i Stockholm vilket betyder att passagerarna är i staden längre tid och i många fall spenderar en eller flera nätter på hotell.

Henrik Ahlqvist förklarar framgångarna med att Östersjön erbjuder stor omväxling och att de olika destinationerna har ett gott samarbete.

– Vi vet att kryssningspassagerarna ser väldigt positivt på vår region. Det är lätt för rederierna att sälja biljetter till Östersjökryssningar och vi får bra betyg i passagernas utvärderingar. Rutten erbjuder resenärerna att vakna upp i en ny spännande huvudeller storstad varje morgon. För många är det väldigt exotiskt, säger Henrik Ahlqvist.

Ett par timmar efter ankomsten till Stadsgårdskajen har en betydande del av Costa Pacificas passagerare hittat till Gamla stan. Överallt ser man människor med Costa-klistermärket på jackan och guider som bär blåvita Costa-skyltar. I närheten av slottet får Petra och Sepp Winkler från Leipzig en glad överraskning.

– Är det kungens födelsedag i dag? Kommer han hit om en stund? Det visste vi inte! utbrister Petra.

Maken Sepp är entusiastisk men lite trött. I motsats till Petra var han uppe tidigt för att avnjuta skärgården i gryningsljus. Han visar en bild i mobilen som han tog när solens första strålar träffade fartyget.

– Kolla, jag fick med fartygets skugga i molnet!

Kryssningsresenärerna viktiga för besöksnäringen

I Ulf Westmans souvenirbutik på Västerlånggatan sköljer våg efter våg av Costapassagerare in genom dörren. I 17 år har han haft butiken. I början sålde han möbler och design men numera dominerar souvenirerna utbudet. Kryssningsresenärerna är livsviktiga.

– Så här är det varje år. Januari, februari och mars är rätt dåliga. Sen kommer första fartyget och då vänder allt. Kryssningsfolket är väldigt bra kunder. De knusslar sällan om priset och många, särskilt sydeuropéer, är angelägna om att köpa någon liten grej till varenda familjemedlem därhemma, så det blir goda affärer, säger Ulf Westman.

Costaresenären Chantal Andry med maken Gerard i släptåg väger en dalahäst i handen. Tidigare sålde Ulf Westman äkta dalahästar men startade egen tillverkning i Kina eftersom kunderna tyckte de svenska var för dyra. Chantal slår till och Ulf slår in och önskar henne trevlig fortsättning på kryssningen. När hon lämnat butiken nickar han och konstaterar lugnt:

– Nu har det dragit igång.