Vägen till Norvik

François Bello i containerterminalen i Frihamnen

François Bello är nybliven chef för Hutchison Ports Sweden. Det betyder att han också har ansvar för containerterminalen i Frihamnen i Stockholm. En hamn som nu har vind i seglen.

– Det ser bra ut och blir ännu bättre när Stockholm Norvik Hamn är klar. Det blir en hamn för verklig tillväxt.

François Bello bor i ett litet samhälle utanför Rotterdam och det tar honom 40 minuter med bil att köra till jobbet i Europas största hamn. Det är en stund, men också ett tillfälle för honom att ringa några jobbsamtal innan hans arbetsdag drar igång på kontoret som ligger i Euromax-terminalen i den västra delen av den gigantiska hamnen.

Det har gått några månader sedan han tillträdde som vd för Hutchison Ports Sweden, och han har redan hunnit vara i Stockholm flera gånger.

– Min plan är att vara i Stockholm minst en gång i månaden. Det finns ju alldeles förträffliga kommunikationsmedel som mejl och Skype, men för mig är det viktigt att också regelbundet få träffas på riktigt och diskutera frågor öga mot öga.

Rekord i containerterminalen

Det har gått drygt sex år sedan Hutchison Port Holdings tog över driften av containerterminalen i Frihamnen och marknadsläget ser betydligt ljusare ut idag än när hans företrädare, skotten Martin Allison, tillträdde. Då var det ekonomisk oro i världen, den globala handeln krympte och det märktes förstås också på mängden gods som passerade i containerterminalen. Nu ser utvecklingen i världen ljusare ut, det är full fart i containerterminalen där man i fjol också slog rekord.

– Tittar vi på marknaden i norra Europa så ser det bättre ut nu, men det finns en osäkerhet hos rederierna som är våra kunder. Förr kom de ofta med prognoser på hur stora volymer de räknade med under det kommande året, nu pratar de bara om utvecklingen de närmaste två månaderna.

När François Bello tittar på utvecklingen framöver nämner han också det nya svaveldirektivet som förändrar spelreglerna för sjöfarten och hamnarna runt Östersjön. Han tror att en effekt av direktivet blir att rederierna kommer att köra färre men större fartyg för att på så vis minska förbrukningen av bränsle.

– Och det här kommer att bli en konkurrensfördel för oss när den nya hamnen Stockholm Norvik är klar. För det är en hamn som verkligen kan ta emot stora fartyg på ett sätt som många andra hamnar runt Östersjön inte kan.

Förbereder sig för Stockholm Norvik

Det här ger också en bra bild av en av de utmaningar François Bello och hans medarbetare står inför. De kommer att fortsätta vara engagerade i containerterminalen Frihamnen som går mycket bra för att även framöver kunna ge kunderna bra service där. Samtidigt måste de också fokusera och förbereda sig på en framtid i den nya hamnen i Nynäshamn.

När vi talas vid håller han på att planera in nästa Stockholmsbesök och pratar entusiastiskt om att han då ska få besöka Stockholm Norvik för första gången. En hamn som han tycker får ett perfekt läge med kort insegling.

– De senaste ritningarna jag har sett ser också väldigt bra ut. Det är en hamn som är byggd för tillväxt. Vi har som sagt en positiv utveckling i den nuvarande containerterminalen också, men i Stockholm Norvik blir förutsättningarna för att skapa tillväxt ännu bättre.

Stockholm Norvik blir en stor hamn i Östersjön, men den är fortfarande modest om man jämför med François Bellos hemmahamn i Rotterdam. Men oavsett storlek är grunduppgiften den samma. Det handlar om att så effektivt som möjligt hantera stora volymer gods.

– Styrkan med en mindre hamn är att man där lättare kan bygga starka kundrelationer. Det var också något jag märkte direkt när jag kom till Stockholm. Här finns det entusiastisk personal som jobbar nära kunden och har snabba beslutsvägar.

Tio år i hamnvärlden

De han har pratat med är också positiva till flytten till Stockholm Norvik och inför de utmaningar det innebär att driva en så pass mycket större verksamhet.

François Bello har bott på flera platser både i världen och i Holland när han växte upp. Det var först när han började studera till ingenjör som han insåg att det var med hamnar, terminaler och logistik han ville jobba.

– Jag är en person som vill jobba med påtagliga saker och kunna se konkreta resultat av mitt arbete. Det här är en verksamhet som pågår dygnet runt och som är väldigt påtaglig. Det kan låta enkelt att flytta gods men det är en mycket mer komplex verksamhet än man kan tro och jag har inte haft tråkigt under de tio år som jag jobbat med hamnverksamhet.

Tvärtom ställs han ständigt inför nya utmaningar och sedan i början av juni har han alltså fått en ny.

Läs mer om nya Stockholm Norvik Hamn