Sjövägen till jobbet

Sjövägens resenärer får en lugn stund på morgonen

Allt fler stockholmare har upptäckt möjligheten att pendla till jobbet med Sjövägens fartyg. Vi följde med på en tur från Frihamnen till Nybroplan och tillbaka igen.

Ombord träffade vi passagerare som hittat ett färdsätt som både håller tiden och sprider lugn.

06.55

Det är en gråmulen februarimorgon i Frihamnen och däcksman Lukas Malm bjuder passagerarna på pendlarbåten Ballerina på kaffe. Fem i sju lägger befälhavaren John Norgren ut från kaj och resan in mot Nybrokajen har börjat. Det är nästan inga andra båtar ute och trots att det fortfarande är februari så känns det mer som vår än vinter.

– Jag har inte kört på en enda isbit på hela vintern. Nu har jag i och för sig varit ledig en hel del, men det har inte varit mycket is i år.

Isfria farvatten gör det lättare att hålla tiden och resan blir behagligare för passagerarna. Samtidigt tycker han att det är en härlig känsla att knäcka nyisen framför sig en tidig vintermorgon.

07.00

Lidingö är första stoppet och här är det många som ska på. Lukas Malm kontrollerar SL-kort och utanför fönstret ligger en stor grupp sjöfåglar och guppar lojt. Jonas Erwald och hans son Filip, sex år, är två av de nypåstigna. Filip har sportlov och ska hem till farmor och farfar och sova över. Pappa Jonas är på väg till jobbet.

– Det här med att åka båt till jobbet är faktiskt ganska nytt för mig. Tidigare åkte jag bil och så här långt har det fungerat bra med båt. Och jag har faktiskt köpt månadskort nu.

Jonas kliver av vid Saltsjöqvarn och går sedan till kontoret som ligger vid Skanstull.

– För mig tar det ungefär lika lång tid att åka båt som bil till jobbet, men det är skönt att slippa fundera över bilen.

Filip verkar också trivas ombord. Han har plockat fram sina leksaker och några av dem snurrar för fullt medan båten närmar sig stan.

07.15

I Nacka strand kliver Eva Elofsson på. Hon är en inbiten båtpendlare trots att fartyget bara tar henne till Nybrokajen och hon jobbar i Kista.

– Jag började ta båten under en period då jag jobbade väldigt mycket. För mig var det ett sätt att höja livskvalitén och jag blev snabbt biten. Det är en helt annan stämning på båten jämfört med när man åker tunnelbana och buss. Människor är vänligare, mindre stressade och lugnare ombord. Det är något speciellt med att vara på vatten.

Finns det inga nackdelar?

– Det skulle vara att jag, som inte är morgonpigg, måste gå upp lite tidigare för att hinna med båten, men det är det verkligen värt.

07.40

Det är ingen värme att tala om men i aktern sitter Gunilla Ahlberg utomhus medan Ballerina snabbt närmar sig Nybrokajen. Gunilla sitter ute så ofta vädret tillåter för att hon tycker det är så skönt. Det är förstås ännu härligare när solen skiner, även om den så här långt i år varit en sällsynt gäst. För henne handlar det inte bara om att det är skönt att ta båten, det är nära också. Hon bor med sjöutsikt i Saltsjöqvarn och kan från sitt fönster se när färjan kommer. Då tar hon bara hissen ner och kliver sedan i princip ut på kajen.

07.50

Det är sportlov och lite lugnare än vanligt men färjan är nästan full när den närmar sig slutstationen.

– Igår var det över 300 personer som åkte med oss. Det är så klart fler på sommaren då vi har fler turister och även fler som pendlar.

Och antalet passagerare ökar kraftigt.

– På två och ett halvt år har vi sett en ökning med 500 procent, säger John Norgren.

En förklaring är att fler fått upp ögonen för möjligheten, en annan att det byggs så det knakar på flera ställen längs rutten. Och i takt med att fler flyttar in i nybyggena får Sjövägen också fler passagerare.

08.00

När färjan lägger till vid Nybroviken töms Ballerina snabbt och passagerarna försvinner ut i arbetslivet och strax fylls båten med nya passagerare. Någon har hund, en annan har cykel och Christian Tamm har en kopp kaffe i handen när han slår sig ner på en sittplats.

– Jag flyttade kontoret från Östermalm, där jag bor, till Nacka Strand för att få åka båt till jobbet, säger han och skrattar.

Det är inte sant, men för honom som älskar sjön erbjuder resan det båtgung han under så stora delar av året saknar.

– Jag tycker det är fantastiskt och det märks på folk att de blir avslappnade ombord. Det är till exempel mycket färre personer på båten som håller på med mobilen än vad det är på en buss.

För honom tar resan 38 minuter och så här långt tycker han det är imponerande hur punktlig färjan är.

– Jag vet ju hur ofta båtar kan gå sönder. En båt är ju egentligen bara hel när man köper den och när man säljer den. Därför är det imponerande att man kan ställa klockan efter båten.

08.50

Ballerina närmar sig Frihamnen där Maie Vaks ska kliva av. Hon åker båt till jobbet så ofta det går.

– Det går fortare för mig än att åka buss till jobbet, men det är inte tidsbesparingen som är den stora vinsten. Det är upplevelsen.

När båten lägger till i Frihamnen går hon och de andra av och kanske känner de sig lite lugnare än när de klev på.

Det här reportaget har publicerats i tidningen VIA Stockholms Hamnar.

Prenumerera gratis på VIA Stockholms Hamnar