Flyta med strömmen

Fartyget Märta Helena lägger till vid Tanto

Fram till den sista september är det möjligt att ta färja från Södermalm till Årsta holmar. Många har tagit chansen och på så vis också fått en tur med Stockholms första elfärja i trafik.

– Det här är en rolig satsning som gått över förväntan, säger kaptenen Robin Lundqvist.

Det är inte långt från Tanto på Södermalm till Årsta holmar, men färden med den lilla elbåten Märta Helena gör folk på gott humör.

– Folk blir verkligen glada. En del kryssar bara fram och tillbaka medan andra stannar flera timmar på holmarna, säger Jennifer Wallerstein som är matros ombord på båten som fått sitt namn av Märta Helena Reenstierna, även kallad Årstafrun.

Klockan är strax efter tio när båten lägger till vid bryggan i Tanto efter dagens första tur. Leif Rosenfeld är en av passagerarna som kliver av och han är mycket nöjd med besöket och båtturen.

– Jag bor i Tullinge och har passerat här på bron 100-tals gånger när jag åkt med pendeltåg, men aldrig funderat så mycket på dem. Men när en granne frågade om jag inte skulle följa med så gjorde jag det och det var väldigt roligt. Nästa gång tar vi med oss en korg så att vi kan stanna därute och ha picknick.

Trafik till sista september

Det har länge diskuterats att bygga en bro till Årsta holmar och det är också något som utreds av Trafikkontoret.

– Båt tycker jag är bra, men bro känns onödigt, säger Leif Rosenfeld innan han försvinner iväg med sitt sällskap bort mot Tantolunden.

Första augusti var det premiär för trafiken som pågår till den sista september och intresset har varit stort. Många är nyfikna på att få gå i land på holmarna de bara sett på håll, medan andra lockas av fågellivet eller av att få se en skymt av bävern som huserar där.

– Vi har haft mellan 50 och 160 besökare per dag. Det är mest stockholmare, men vi har också haft turister från andra delar av landet, säger Jennifer Wallerstein.

Färjan är gratis och är i trafik alla dagar i veckan mellan klockan tio på förmiddagen och klockan sju på kvällen. Den sista turen ut till holmarna går dock klockan sex.

– Vi har en avgång i timmen, men blir det fullt på en tur, kör vi en extra gång, säger Jennifer Wallerstein.

Stockholms första elfärja

Riktigt fullt är det inte när kapten Robin Lundqvist lägger ut för elvaturen. Den lilla elbåten tar tolv passagerare och tack vare att den drivs med el så glider den nästan ljudlöst fram över vattnet. Märta Helena är Stockholms första elfärja i trafik, men färjor med eldrift är något vi kommer att få se mer av.

Det är företaget Marin och Haverikonsult som kör färjan på uppdrag av Stockholms stad, som hade som krav att det skulle vara en elfärja.

– Vi köpte en båt där vi bytte ut två av tre utombordare till elmotorer. Den tredje har vi kvar som reserv. Det krävdes lite uppfinningsrikedom för att få till det, men i övrigt har det gått över förväntan.

Märta Helena laddas mellan varje tur, men det är inte nödvändigt att göra det så ofta.

– I princip skulle vi kunna köra båten till Vaxholm utan att ladda, men då skulle vi få ro tillbaka, säger Robin Lundqvist och skrattar.

På bryggan i Tanto står Rosmarie Nilsson och läser tidtabellen. Det här med att det finns bäver på ön är inget som lockar en värmlänning, men hon är väldigt sugen på att ta med sig sin make på en utflykt dit.

– Vi är inte mycket för båtturer, men det här tror jag är en båttur i vår smak, säger hon.

De bor i Karlstad, men är i Stockholm med jämna mellanrum.

– Jag tror inte att vi hinner i år, men nästa år hoppas jag det blir av.

Om det blir något nästa år för färjan är inte bestämt, men när hon får veta att man kan åka också på helgerna skiner hon upp.

– Då kan vi nog hinna i år. Vi kanske tar med oss barnbarn också, säger hon.

Carita Malmberg och väninnan Barbro Hägg bor i Nacka. Carita, som är 70 år, är dock uppvuxen i Tanto och var ofta på Årsta holmar som barn.

– Jag har inte varit där sedan dess. När jag var barn brukade vi låna roddbåtar och ro ut. Vi kunde vara ganska många barn där ute som badade och lekte.

Tack vare Märta Helena får hon nu chansen att återse sin barndoms badplatser.

Fakta

Pris: Det är gratis att åka färjan

Trafik: Färjan går varje dag. Den avgår varje heltimme från klockan tio på förmiddagen. Den sista turen till holmarna går från Tanto klockan sex. Sedan går en tur tillbaka klockan sju.

Plats: Elbåten avgår från en brygga som ligger i korsningen Hornstulls strand och Tantolundsvägen

Namnet Märta Helena: Elbåten har fått sitt namn efter Märta Helena Reenstierna, även kallad Årstafrun. Hon är känd för de dagböcker hon skrev i slutet av 1700-talet och början på 1800-talet om livet på Årsta gård som ligger vid Årstavikens södra sida.