De bästa av värdar

My Arnewing och Henrik Rynning

Sommaren är högsäsong för Stockholms Hamnar och därför förstärker man sin bemanning med sommarjobbare. Vi följde med Henrik Rynning och My Arnewing som båda jobbade som kryssningsvärdar i somras.

06.50

Ett par tramptag, mycket mer behövs inte för att ta Henrik Rynning från lägenheten på Södermalm ner till Skeppsbron där hans arbetsdag börjar om några minuter. Solen strålar, vattnet glittrar och kryssningsfartyget Hamburg, som ska lägga till vid Skeppsbron om någon timme, kunde knappast valt en bättre dag för att komma till Stockholm.

– Det är min andra säsong som kryssningsvärd och det är svårt att tänka sig ett bättre jobb.

Han är en av 50 sommarjobbare som Stockholms Hamnar anställt i Stockholm, men det finns också flera som jobbar i Kapellskär och Nynäshamn.

07.15

Skeppsbron är full av stockholmare på väg till jobbet. De cyklar, promenerar och springer förbi när Henrik går runt i sin gula varselväst och ser till att allt är i sin ordning. Det är hans ansvar som kryssningsvärd att se till att flaggor är hissade, tältet är på plats och att kajen stängs av med staket för allmänheten under tiden fartyget ligger vid kaj.

Kryssningssäsongen varar från maj till september, men Henrik började jobba redan i mars.

– Då var det mycket som skulle förberedas, till exempel inventerade vi kajerna för att se att allt från första förband till flaggvevar fanns på plats.

08.00

Kryssningsfartyget Hamburg har precis lagt till och två ur besättningen är fullt upptagna med att få ner landgången. På kajen står en taxi och väntar på att köra hem lotsen och bokade bussar står uppradade i väntan på att ta passagerarna till Drottningholm.

– En viktig del av mitt jobb handlar om att hjälpa turisterna till rätta. Det tycker jag är kul. De är så positiva och frågar ofta vad jag tycker att de ska se. Då brukar jag föreslå att de ska ta en båttur eller en promenad på Monteliusvägen på Södermalm. Där får man en fin utsikt över stan och stadshuset.

Samtidigt försöker han också att hjälpa besättningen tillrätta så att de känner sig välkomna.

– De flesta vill veta var de kan få tillgång till internet. Det finns sällan ombord så jag brukar berätta var de kan få tag på wifi.

08.30

Hamburg är ett litet kryssningsfartyg om man jämför med många andra fartyg som kommer till Stockholm i sommar.

– Fartygen blir bara större. En del av de större lägger vi hellre i Nynäshamn.

Men det är också skillnad i standarden på kryssningar. Det finns allt från vanlig turistklass till första klass.

– Nyligen hade vi Japans finaste kryssningsfartyg på besök. Där är det toppklass på allt.

08.45

Mats Andersson från Stockholms Hamnar kommer gående med en vattenpost och slang. Fartyget behöver både tanka vatten och tömma avloppsvatten och det sköter Mats.

– Vi försöker hjälpa till så mycket som möjligt så att Mats snabbt kan komma vidare, säger Henrik.

För det finns att göra. Strax intill finns det betydligt större fartyget Rotterdam och i Masthamnen ligger Prinsessendam.

09.00

Passagerarna kliver ombord på de sex bokade bussarna och försvinner. Henrik åker vidare mot Frihamnen där han ska måla kajen för att markera var stegarna finns.

– Det här är ett väldigt bra säsongsarbete. Jag trivs i den här miljön och tycker att jag har en bra arbetsgivare.

De jobbar som kryssningsvärdar, i Karl Johan-slussen, med trädgårdsarbete, underhåll och andra uppgifter där Stockholms Hamnar behöver förstärkning. Man måste vara 18 år för att få jobba här och det är många som söker. Många återkommer också år efter år och sommarjobbar.

12.30

Medan Henrik målar i Frihamnen sitter hans kollega My Arnewing på kontoret i Masthamnen och räknar på hur många timmar hon jobbat i maj. Det blir lite mer än heltid och det här är andra säsongen också för henne.

– I år började jag med att jobba i Karl Johanslussen. Det handlar om att släppa igenom båtar och ta betalt. Det är kul, men nu kommer jag att jobba som kryssningsvärd. I fjol jobbade jag med underhåll. Vi målade staket, brunnslock och packade oljeläns.

13.00

Precis som Henrik ska My se till att kajen är i ordning när kryssningsfartygen lägger till, men hon kan dessutom både förtöja och lossa de gigantiska fartygen.

– Jag lärde mig det på en roddarutbildning i fjol och är en av få kvinnor på Stockholms Hamnar som har behörighet att förtöja fartyg. Att dra in trossen är inte så tungt. Det som kan vara tufft är att lyfta upp trossen på kajen och det beror på att äldre trossar suger åt sig vatten och blir tunga.

14.00

På kontoret finns ett flaggförråd och det är Mys ansvar att hissa rätt flaggor innan fartygen anländer.

– En gång hittade jag inte Maltas flagga, då blev det panik innan den kom fram.

My går ut på hamnplanen för att hålla koll på övergångsstället där truckar samsas med turister.

– Truckarna har ofta bråttom och turisterna tittar inte alltid upp från kartan. Då är det bra att vi står här.

17.00

Prinsessendam lägger ut och My ställer undan staketen och städar på kajen. När fartyget passerat flaggstängerna halar hon den holländska flaggan.

– Av tradition halar man inte flaggan när fartyget ”ser på”, säger My.

Imorgon ska hon jobba i Frihamnen. Där brukar de vara två kryssningsvärdar. En orsak till det är att förhindra att resenärerna hoppar in i en oseriös taxi.

– Vi har ju en kö med seriösa åkare.

Solen skiner och högtrycket verkar hålla i sig. Det blir nog en fin dag i Frihamnen imorgon också.