Containerterminalen rustar för framtiden

Linda Rosén jobbar i containertrucken.

Nästan allt gods tar sjövägen till Sverige och varje dag passerar medicin, mat, elektronik och annat vi stockholmare har svårt att leva utan containerhamnen i Frihamnen. I fjol slog man rekord och mängden gods fortsätter att öka även i år.

Linda Rosén hoppar upp i den gigantiska trucken av märket Kalmar, vrider om nyckeln, trycker in startknappen och motorn mullrar igång. Det är en så kallad reach stacker, en truck med så lång arm att den kan lyfta ner en container även om den står ovanpå fyra andra. Den är också så stark att den rent teoretiskt skulle kunna lyfta en Boeing 737. Det krävs rejäla doningar i containerhamnen och det här är en av fem nya truckar som bara rullat i några veckor i hamnen.

– Den nya trucken är klart bättre än de vi hade tidigare. Jag sitter mycket skönare, de gamla var rätt slitna och hade väldigt olika prestanda, säger Linda innan hon försvinner iväg ut på den stora hamnplanen för att flytta containrar eller burkar som man kallar dem i hamnen.

Tetris med truck

Hon gillar verkligen sitt jobb och tycker det påminner lite om att spela Tetris. Precis som i spelet gäller det att kunna planera, förstå var man ska ställa nästa container och fort ska det gå. För det tar inte mer än tio minuter från det att Linda får en order om att lasta en lastbil tills att den är lastad och redo att köra iväg. De som jobbar i kranen kan också lyfta i land 40 containrar på bara en timme.

Det går undan, är digitaliserat och stor skillnad mot hur det var för bara 20 år sedan. Då kunde en truck åka runt och leta efter containrar. Det finns det inte tid till idag och att hanteringen blivit så snabb och effektiv är en förklaring till de senaste årens positiva utveckling för containerhamnen.

– Vi var den containerhamn i Sverige som ökade mest procentuellt i fjol. Volymen i antal TEU:s steg med 37 procent och den uppåtgående trenden håller i sig även i år, säger Torbjörn Persson, driftansvarig i containerterminalen som står ute på hamnplanen.

Precis utanför portarna till terminalen pågår besiktning av containrar på väg in. För ska man snabbt och säkert kunna lyfta så tunga pjäser måste de vara i gott skick. Till vissa containrar som står uppställda på hamnplan går det också sladdar. De innehåller varor som kräver kylning.

– Det är ju mycket färsk och fryst mat som passerar här, men också mediciner, säger Torbjörn Persson.

Flera nya kunder

En annan förklaring till att hamnen har medvind är att man de senaste åren fått flera nya kunder. Det är rederierna MSC och CMA-CGM som valt containerhamnen och det i sig är ett kvitto på att man gör ett bra jobb.

Mer gods och fler containrar att hantera har också inneburit att man nyanställt personal de senaste åren.

– Vi har nog ökat antalet anställda med 30 procent, men just nu har vi en bra bemanning. Får vi en ny kund kommer vi dock att behöva se över organisationen igen.

Han uppskattar också att hamnen har kapacitet att hantera 30 procent fler containrar än man gör idag utan att det krävs några större anpassningar.

– Men det är ett pusslande redan idag. Den här branschen har inga tidtabeller och därför är det svårt att få ett jämnt flöde. Det krävs mycket planering, men det räcker med ett stopp i Kielkanalen, en trasig kran i en terminal i Hamburg eller en storm så rasar vår planering helt.

Han tar fartyget som för tillfället ligger vid kaj som ett exempel. Det skulle kommit först på fredag, sedan fick han besked att det skulle anlöpa på torsdag och nu ligger det här fast att det bara är tisdag. Och då är det bara att gilla läget och lösa uppgiften.

– Visst kan vi genom avtal försöka styra flödet för att undvika toppar, men det går aldrig fullt ut. Vi måste helt enkelt vara flexibla och hitta lösningar för kunden, säger Torbjörn Persson samtidigt som de röda nya truckarna fortsätter köra fram och tillbaka över hamnplanen.

Gillar sitt jobb

Linda Rosén har jobbat här sedan i december förra året och har svårt att bedöma om de har mer att göra nu än när hon började. Det har varit mycket hela tiden. Hittills jobbar hon bara i trucken, men hon har nu påbörjat en utbildning för att också kunna jobba i kranen.

– Det är ett väldigt roligt jobb. Jag trivs med att sitta själv i trucken och lösa min arbetsuppgift. När man är klar tar man en fika och pratar med de trevliga kollegorna.

Hon har en gedigen bakgrund både som truck- och kranförare inom industrin, men drömmen om att jobba i en hamn har hon haft länge.

– Det är nog tio år sedan jag såg en dokumentär om hamnarbete på Discovery Channel och sedan dess har jag hållit ögonen öppna för ett hamnjobb och före jul dök chansen upp och jag tog den.

Och även om arbetet främst handlar om att flytta enheter mellan lastbilar, fartyg och hamnplan på ett så rationellt sätt som möjligt så funderar hon ganska ofta på vad det är hon lyfter.

– Man vill ju veta vad det är och hur försiktig man behöver vara. Nyss såg jag bilar rulla ut ur några containrar jag flyttat på förmiddagen. Det kändes lite häftigt. Annars är det mycket livsmedel, mediciner och elektronik.

Flyttar till Norvik

De fem nya truckarna är inget man köpt utan något man hyr. Det är smidigare, men också smartare eftersom containerverksamheten på sikt kommer att flytta till Stockholm Norvik utanför Nynäshamn. I och med att man idag inte vet hur behoven kommer att se ut där vore det dumt att äga truckar som man kanske då inte har användning för.

Exakt när containerhamnen kommer att flytta är inte klart, men det är inte heller något Torbjörn Persson funderar så mycket på. Det gör andra och han har fullt upp med att fokusera på verksamheten här.

– Vårt fokus är att se till att vi har en riktigt bra verksamhet att flytta över till Stockholm Norvik när den dagen kommer.

Och det arbetet handlar om att skaffa nya kunder, men också om att fortsätta effektivisera arbetet i hamnen. De nya truckarna är ett steg, att skaffa en ny kran och öka djupet vid kaj är andra åtgärder som man nu tittar på.

– Fartygen blir allt större och en av våra kranar kommer inte att vara optimal framöver. Den är inte tillräckligt hög och den klarar inte heller av om fartygen blir för breda. Samtidigt kräver fartygen också ett större djup.

Det händer mycket i hamnen, men också i dess närhet. Norra länken är ett exempel på en förändring som kommer att påverka många i området. Några större effekter på containerhamnen tror han inte det kommer att få.

– Man skulle ju hoppas att det kunde ge ett jämnare flöde av lastbilar, men de kommer även fortsättningsvis att välja att komma hit på tider då de slipper fastna i köer. Däremot tror jag att Norra länken kommer förbättra lastbilschaufförernas arbetsmiljö och det är viktigt.

Klockan är kvart över tolv och Linda Rosén har jobbat klart för idag, men arbetet i hamnen tar aldrig slut. Stockholmarna behöver mat på bordet, mediciner, kläder, datorer och bilar. Linda och hennes kollegor är en viktig pusselbit för att vi ska få det.

Läs mer om containerterminalen i Frihamnen

Läs mer om den kommande hamnen Stockholm Norvik Hamn

Rekordår för Stockholm

I fjol hanterades fler containrar än någonsin i containerhamnen i Frihamnen och Stockholm klättrade från sjätte till fjärde plats bland landets containerhamnar.

För att använda fackspråk så blev resultatet för året nästan 50 000 TEU vilket är ett mått på hur många containrar av längden 20 fot som passerade hamnen under året. De flesta containrar som passerar är dock 40 fot vilket motsvarar två TEU.

Den positiva utvecklingen fortsätter också i år för under det första kvartalet ökade volymerna med åtta procent jämfört med samma period i fjol.

Stockholms Hamnars containerterminal trafikeras idag av fartyg från fyra olika rederier; MSC, CMACGM, Team Lines och Unifeeder.

TEU, Twenty-foot Equivalent Unit, är ett mått på containrar av längd 20 fot.