11 miljoner ger 5 miljarder

Tre olika typer av passagerare står utanför Frihamnsterminalen.

Varje dag kliver 10 000-tals passagerare av färjor i Stockholm. På ett år blir det drygt 11 miljoner människor som tillsammans spenderar 5 miljarder kronor under sina besök i Stockholm. Nästan alla är också nöjda med besöket och många vill komma tillbaka.

Det är en solig förmiddag i slutet av oktober. På Drottninggatan promenerar en finländsk familj långsamt i riktning mot Gamla stan. De tittar i skyltfönster och stannar till vid en affär som säljer skor. Efter en stund försvinner mannen in i skoaffären medan mamman och de två döttrarna fortsätter en bit fram och går in på ett café. De beställer in en kopp kaffe, två läsk och tre stora muffins.

Men färjeresenärerna som besöker Stockholm köper mer än bara bullar. De köper livsmedel, kläder, souvenirer, besöker restauranger, betalar inträde på museer och stannar kanske också över natten på ett hotell.

Färjeresenärerna spenderar fem miljarder per år

En ny undersökning som Stockholms Hamnar låtit Sweco göra visar att färjeresenärerna i snitt gör av med ungefär 3 000 kronor per person under ett besök i Stockholm. Eftersom fler än elva miljoner människor varje år kliver på eller av en färja i Stockholm handlar det om stora pengar.

– De spenderar fem miljarder kronor i Stockholm varje år. Jag tror faktiskt inte alla förstår hur viktig färjetrafiken är för Stockholm, säger Ingrid Hansson som är kommunikatör på Stockholms Hamnar.

Den finländska familjen försvinner i folkvimlet och vad de handlade får vi aldrig veta. Men ska man tro undersökningen så borde de spendera mer än 3000 kronor per person. För familjer med barn gör av med mer pengar än andra besökare.

Fyra av tio som stiger av färjan kommer från Finland, men det är polackerna som spenderar mest under sin vistelse i den svenska huvudstaden. De stannar också längst vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att avståndet till Polen är längre.

Skapar många arbetstillfällen

Totalt sett spenderar alla turister som kommer till stockholmsregionen 26,3 miljarder kronor varje år. Färjeresenärerna står för hela fem miljarder av dessa. Det är en betydande andel, men det handlar inte bara om klirr i kassan utan också om arbetstillfällen. En beräkning visar att färjepassagerarnas konsumtion genererar cirka 4100 årsarbeten i stockholmsregionen.

När man inser hur mycket färjorna betyder för stan är det glädjande att så många av besökarna vill komma tillbaka. Tre av fyra tror att de helt säkert kommer att besöka Stockholm igen inom fem år. Bland finländska besökare är den andelen över 80 procent, bland ryska besökare vill 50 procent komma tillbaka och bland utomeuropeiska besökare är siffran 30 procent.

– Nästan alla, hela 95 procent, är dessutom nöjda och en majoritet ger besöket det högsta betyget man kan ge i undersökningen, säger Ingrid Hansson.

Men ska man vara riktigt ärlig så tycker de flesta att det är själva resan som gör resan värd. Det är båten som är målet med deras resa. Färjan är ett sätt att få ett avbrott i vardagen, njuta, roa sig, handla eller bara koppla av till sjöss. De övriga reser med jobbet eller för att de ska någonstans. Sedan finns det förstås de för vilka färjan är en del av en längre resa.

Fyller sju hotell - varje natt

Det alla som jobbar med turism helst av allt vill är att turisterna ska sova över. För det innebär att de har mer tid och hinner spendera mer på mat, shopping och inte minst på en övernattning. Fyra av tio som kommer hit med färja stannar också över natten och hälften av dem bor då på hotell.

Tycker du att det låter lite får du nog tänka om, för det handlar om totalt 360 000 hotellrum om året vilket också innebär cirka 1 000 hotellrum i Stockholm varje natt året runt. Det blir sju fyllda hotell varje natt, året runt.

På Medborgarplatsen på Södermalm ligger i ett k-märkt 50-talshus hotellet Scandic Malmen med strax över 300 rum.

– För oss är färjeresenärer en viktig målgrupp. Speciellt under helger, lov och sommaren kommer det ganska många gäster hit till oss tack vare färjorna, säger Petra Lindholm, general manager på hotellet.

Det beror så klart på hotellets centrala läge, men också på att man på olika sätt marknadsför sig mot målgruppen.

– Det gör vi både med hjälp av försäljningsavdelningen och genom de samarbeten med rederier som vi har.

Fler och fler asiater

Efter hotell är det vanligast att man sover över hos släkt och vänner. Men det finns också en annan båt som lockar besökare och det är regalskeppet Vasa. Över en miljon personer besöker Vasamuseet varje år och också för museet är färjeresenärerna viktiga besökare.

– Färjetrafiken är absolut viktig för oss. Några exakta siffror på hur många besökare de genererar har vi inte, men att det är många märker vi. Att det kommer färjor varje dag året runt och inte bara under turistsäsongen är också bra för oss, säger Mathias Andersson, verksamhetsutvecklare på Vasamuseet.

Han ser också hur allt fler asiatiska besökare kommer till museet tack vare färjetrafiken från Helsingfors.

– Vi har kinesiska grupper varje dag nu, men också grupper från Korea. Asien är en allt viktigare marknad för oss, men besökarna från Ryssland blir också fler.

Han tycker sig också märka en viss ökning av antalet européer som kommer hit med färja.

– Det är nog en del av den trend där allt fler åker på rundresor.

På Vasamuseet jobbar man också aktivt mot de nya marknaderna i Asien och när de besöker Kina så gör man det ofta tillsammans med rederierna. Men det är inte bara asiater och ryssar som blir fler. På tio år har till exempel antalet besökare från Baltikum ökat med över en miljon.

Resultatet av undersökningen är i stort sett bara positiv, det är faktiskt inte så lätt att hitta något negativt i den alls. Den stärker bilden av en bransch som dag efter dag, år efter år skapar inkomster för Stockholm och upplevelser för färjeresenärerna.

Det här reportaget har publicerats i tidningen Via Stockholms Hamnar.

Prenumerera gratis på Via Stockholms Hamnar