På iskallt uppdrag

John Lundkvist i fören på sitt fartyg

John Lundkvist är skeppare på bogserbåten Tom. Ett fartyg som med sin isbrytarknäck och kraft är perfekt för isbrytning. Han gillar sitt jobb som skeppare, men älskar inte alltid isen.

– Det är ofta kul att bryta is, men helt ärligt gör isen allting besvärligare på sjön.

04.30

Det är svart som i en säck när John Lundkvist och maskinisten Oskar Wulff kliver ombord på bogserbåten Tug vid kajen på Kvarnholmen i Nacka. Strax väster om Fjäderholmarna väntar ett containerfartyg som beställt bogsering till Frihamnen.

– Att kunna bogsera fartyg är lite som att lära sig cykla. Plötsligt kan man det, säger John Lundkvist som började jobba på företaget Marin- & Haverikonsult för tio år sedan.

I början jobbade han extra, men nu är han fast anställd. Tug är ett robust kraftpaket och det kan behövas när man ska koppla ihop och bogsera ett stort fartyg.

– Det är nästan aldrig som vanligt i det här jobbet. Nya situationer uppstår ständigt och nya utmaningar som man måste lösa. Det är det som gör jobbet roligt.

09.00

John har bytt båt till bogserbåten Tom och bryter nu is i Frihamnen så att färjorna ska komma fram. Man brukar säga att eskimåer har hundra ord för snö. Oklart om det stämmer, men några hundra ord för is har inte John och hans isbrytande kollegor.

– Ska jag vara ärlig så är isen mest i vägen. Allt blir svårare på vintern när isen ligger, säger han och skrattar.

Men hans motvilja mot isen verkar inte helt kompakt. För även om det bara är en liten del av hans arbete och begränsat till några få vintermånader så verkar han tycka att det är rätt kul.

09.30

Näst på tur står kajerna vid Loudden. John tar två repor fram och tillbaka längst kajerna.

– När man kör första gången bryter man oftast bara upp en ränna som är lika bred som fartyget. Kör man sedan tillbaka i rännan får man upp fart och vågorna från fartygets akter kan då knäcka isen på en hel fjärd. Det är rätt häftigt att se.

Många stockholmare tycker nog att vintern i år varit lång, men den är ändå ingenting i jämförelse med den för två vintrar sedan.

– Då låg isen från november till långt in i april. Då fick vi till och med bryta is för Waxholmsbolaget så att deras fartyg skulle kunna hålla tidtabellen.

10.00

John har ett schema där han jobbar två veckor och är ledig en. En av veckorna han jobbar har han dessutom jour. Då kan han få rycka ut dygnet runt om ett fartyg behöver bogsering eller isbrytning.

Då är det bra att han bara bor tio minuter från kajen på Kvarnholmen. Det är betydligt närmare än två av maskinisterna. Den ena bor på Ornö i Stockholms skärgård och den andra i Västansjö i Hälsingland.

– Men de bor ombord på ett av fartygen de veckor de jobbar.

11.00

Tom ligger vid kaj, men motorn är påslagen och propellern skapar ett sug bakom båten som får isen att spricka. På så vis får man loss två mindre båtar som frusit fast.

– Tom är perfekt för isbrytning. Fartyget är starkt och har en isbrytarknäck. Skrovet är alltså format så att fartyget åker upp på isen och sedan knäcker den med sin stora tyngd.

Förutom is får de ibland också uppdrag att köra sönder de snöberg som bildas när snöröjningen tippar lastbil efter lastbil med upplogad snö från kajen. Snön sjunker till botten och bildar ett stenhårt berg som sticker upp ur vattnet.

– Det är ganska roligt. Det är bara att köra rakt över gång på gång så att den hårda isen slås sönder.

11.30

Nästan all isbrytning de gör sker inom hamnområdet och på uppdrag av Stockholms Hamnar, men det händer också att de får andra uppdrag längre bort. I vinter har John till exempel gjort en ränna bort till Hässelby för fartygen som fraktar pellets till värmeverket där.

– Där gjorde jag också en ”vändplan” så att de kunde vända och köra tillbaka. En gång i vintras låg vi bakom Destination Gotlands snabbfärja från Beckholmen till Sandhamn som följebåt. Det gjorde vi förebyggande om de skulle få in is i sina vattenjetaggregat.

Beckholmen får inte besök av Destination Gotlands fartyg så ofta, men när de ska underhållas så har Beckholmen en docka som klarar rederiets mindre fartyg.

12.30

Längst bort på kajen på Kvarnholmen ligger företagets nya bogserbåt Montfred som ska tas i drift i april. Den är större, starkare och modernare än de andra fartygen och John var strax före jul med och körde hem fartyget från Santander i norra Spanien där man köpte det.

– Biscayabukten var ingen lek. Det var som att åka berg- och dalbana i ett dygn nonstop. Jag har inte varit så sjösjuk på 20 år, men där var det oundvikligt.

Det tog sju dagar att köra hem fartyget och sedan dess har de haft fullt upp med att rusta Montfred för svenska förhållanden.

13.00

Tidigare låg företagets fartyg nära slussen i Hammarbyhamnen, men flytten hit till Kvarnholmen har varit bra på flera sätt. Bättre läge för att ta sig ut till bogser- och isbrytarjobb. Här är heller ingen trafik, vilket är bra på sommaren när de håller på med underhållsjobb.

– Isen sliter hårt på fartygen så på sommaren ägnar vi en del tid till att fixa och måla fartygen. Det är den bästa tiden att jobba här.

På vattnet har det åter skapats en tunn hinna av is och i natt ska det bli riktigt kallt. Det blir många fler turer med bogser- och isbrytarfartygen Tom och Tug innan sommaren är här.