Tar ett fast grepp om fastigheter

Porträtt av Karin Brofelth

För Karin Brofelth handlar nya jobbet som fastighetschef på Stockholms Hamnar i grund och botten om människor. Nu har hon sjösatt en organisation som ska passa både hyresgäster och medarbetare bättre.

Det är strax före lunch, men det finns inget som tyder på att Karin Brofelth gick upp före klockan sex i morse hemma i Solna. Hon är morgonpigg och hemifrån ser hon den nya nationalarenan som precis har invigts.

Men i morse var hon fullt upptagen med byggandet av en ny organisation på det egna jobbet, med att läsa affärsplanen och att fundera över medieklustret i hamnen. Sedan tog hon cykeln till jobbet. Det var också på cykel hon först kom i kontakt med sin nya arbetsgivare Stockholms Hamnar.

– Jag jobbade tidigare på Statens Fastighetsverk och cyklade ofta förbi Strömkajen och förstod att det var Stockholms Hamnar som renoverade den, säger Karin Brofelth och slår sig ner på en restaurang ett stenkast från Gärdet för dagens lunch.

Förvaltade tidigare ambassader

Hon gillar att cykla, men det har också blivit mycket flyg det senaste året. För innan hon började som fastighetschef så jobbade hon på Sveriges Fastighetsverk med att förvalta några av Sveriges ambassader runt om i världen.

– Ett fantastiskt roligt jobb, men jag hade 76 resdagar i fjol och det fungerar inte när man har barn och familj. Så därför var det inte bara jag som blev glad när jag fick en förfrågan om det här jobbet av en rekryterare. ”Ta det!” var min mans första reaktion, säger hon och skrattar.

Det blir mindre resor i jobbet nu, men hon har redan bokat in två resor med familjen i vinter.

– Och det känns ju mycket roligare när de följer med.

Men nu är det jobb som gäller, mycket jobb. Inte minst har hon många hyresgäster att besöka och lära känna.

– Vi vill att det ska gå bra för alla våra hyresgäster, att de ska känna att vi bryr oss om dem och att de vet att vi har dem i åtanke när lokaler blir lediga som kanske skulle kunna vara något för dem om de behöver växa, säger Karin.

Ska bli bättre på att kommunicera

Högst på Karins agenda står att få nöjdare hyresgäster. Det beror på att det index som finns över hur nöjda Stockholms Hamnars hyresgäster är har sjunkit de två senaste mätningarna.

– Den trenden måste vi bryta och det ska vi göra med tydligare kommunikation. Det ska bli tydligare internt hos oss vem som gör vad och tydligare för kunden vart de ska vända sig. Vi ska också bli bättre på återkoppling efter att vi har genomfört en åtgärd.

Detta är några av pusselbitarna i den nya organisation som hon och hennes kollegor håller på att skapa.

– Det är mycket i höst. Men man får ta en sak i taget, ett steg i taget.

Fastigheter har blivit ett nytt affärsområde

Just möjligheten att få vara med och forma en ny och modern organisation för fastighetsavdelningen var något med jobbet som lockade henne.

– Duktig personal finns ju redan, men arbetet med fastigheter har varit splittrat. Det beror på att drift och förvaltning låg på olika affärsområden. Det betydde att kostnader låg på det ena och intäkter på det andra och då blir det svårt att få en överblick. Nu slår vi ihop det till ett affärsområde.

Man har dessutom anställt en teknisk förvaltare och en driftschef.

På Statens Fastighetsverk var Karin förvaltare, nu är hon chef. Det innebär ett större ansvar och ett kliv upp på karriärstegen.

– Mitt uppdrag är att ta hand om fastighetsfrågor, fatta beslut och se till att organisationen går åt rätt håll. Jag uppfattar att man vill ha någon som vågar fatta beslut. Det har jag inga problem med. Det är bättre att fatta ett felaktigt beslut och ändra sig, än att inte fatta något alls, säger hon och konstaterar att hon inte mött något motstånd vad gäller omorganisationen när hon intervjuat alla medarbetare.

– Det är ju annars ganska naturligt att förändring möter motstånd. Men det känns bra och ett bevis för att det är helt rätt.

Sen säger hon att det här är viktigt inte minst eftersom fastigheterna står för en fjärdedel av Stockholms Hamnars intäkter.

Hur är du som chef?

– Jag hade ett större kontrollbehov när jag var yngre, men nu har jag lärt mig att tillit är bättre än kontroll. Men jag har svårt för när någon säger att hon eller han ska göra något och så gör man inte det. Då kan jag bli frustrerad.

Vill vara tydlig mot hyresgästerna

– Man kan säga nej till en hyresgäst, men då måste de förstå varför vi säger nej. Här finns en kulturskillnad. Vi är en hamn som jobbar väldigt långsiktigt medan många av våra hyresgäster är entreprenörer som vill se snabb förändring.

På vägen tillbaka till kontoret pekar Karin och berättar vilka hyresgäster som sitter var.

– I grund och botten handlar jobbet inte om fastigheter utan om människor och jag tycker om att jobba tillsammans med andra, säger hon.

Karin har en bakgrund från KTH och jobbade ett tag med fastighetsvärdering, men det passade inte henne.

– Det var för abstrakt för mig. En fastighet kunde vara värd en sak på morgonen och en annan på eftermiddagen. Då insåg jag att fastighetsförvaltning är min grej. Här vet man ungefär vad det kostar att måla om ett tak och resultatet är konkret.

Sen konstaterar Karin att hennes och hennes organisations kompetens kommer att behövas både i byggandet av den nya Värtahamnen och den nya godshamnen på Norvikudden. Hon har inte hunnit besöka Norvikudden än, men har passerat många gånger på väg till Nynäshamn och somrarna på Gotland. Fartyg är för henne annars vägen till Fårö.

– Jag är uppvuxen i Åkersberga och Nyköping, men på Fårö finns mina känslomässiga rötter. Där har min släkt flera hus i en by som heter Ringvida. Om alla släktingar är där samtidigt är vi 70 personer, säger hon.

Det låter nästan som ett eget affärsområde, men Karin är bara sekreterare när hon och hennes syskon gör upp planer för renovering och uthyrning.

– Då är min syster fastighetschef. Annars blir det ingen semester, säger hon och skrattar.