Ständigt i drift

Peter Lundman kollar att allt står rätt till

Peter Lundman är teknisk driftchef i Kapellskärs hamn. Tillsammans med sina kollegor sköter han drift och underhåll av allt från hamnterminalen till små fritidshus byggda av trälådor.

– Jag ansvarar för allt som sitter fast. Det som rör sig, är stuverichefens jobb, säger Peter.

09.00

Det är blidväder, blåser och en plogbil skyfflar metodiskt bort snöslasket från parkeringen utanför terminalen i Kapellskär.

– Så onödig, säger Peter Lundman samtidigt som han fixar med flaggorna.

Han syftar på snön som föll i natt. Flaggorna hissas för att fira att en prinsessa är född.

09.30

Peter har jobbat i Kapellskär sedan 80-talet, men hamnen är betydligt äldre än så.

– Det fanns hamn här redan på medeltiden. Namnet har platsen fått av kapellet som låg där, säger han och pekar på ett skär en bit ut.

Här fanns också tidigare en krog.

– Närhet till Gud och en krog var väl vad en vidskeplig sjöman krävde av en hamn på den tiden, säger Peter och skrattar.

Sedan 1996 jobbar Peter för Stockholms Hamnar, som Kapellskärs hamn är en del av. Han började som stuvare men fick fler och fler arbetsuppgifter. Till slut tyckte chefen att han skulle vara teknisk driftchef eftersom han redan gjorde allt en teknisk driftchef gör.

10.00

Peter tar ner sin kaffekopp som står ovanpå ett skåp i fikarummet.

– Man kan säga att allt i hamnen som sitter fast är mitt ansvar och allt som rör på sig är stuverichefen Christian Östmans ansvar, säger Peter medan kaffemaskinen fyller koppen.

Christian som just kommit in i rummet ler. Samtidigt ligger det en hel del i det. För Peters jobb är att sköta drift och underhåll av det mesta i hamnen som sitter fast. Oavsett om det är hamnterminalen eller ett fritidshus som byggts av de trälådor som bilar transporterades i förr i världen.

10.45

– Efter 28 år i hamnen så är fortfarande inte en dag på jobbet den andra lik. Det gillar jag. Sedan har jag så duktiga och bussiga kollegor också. Det gör jobbet lätt, säger Peter medan han sköljer ur kaffekoppen.

Han väntar på att David Höijer från företaget Huurre ska dyka upp. Han är på väg genom snöslasket från Älvsjö för att ge Peter förslag på en ny kylanläggning till serverrummet.

11.00

David Höijer plockar fram förslag på kylanläggningar. Peter är mest intresserad av modellen som kan kyla med luft utifrån när det är kallt ute.

– Kom tillbaka med ett förslag, så får vi se, säger Peter.

Det här är något som ska upphandlas. Innan David åker tittar de till den gamla anläggningen för att se om den nya får plats på samma ställe. Det gör den. Om de flyttar på lådcykeln som står i samma rum.

– Niklas, du får bygga ett cykelgarage, ropar Peter på skoj till kollegan Niklas Jansson som är på väg ut för att laga en vattenläcka.

11.30

Peter ställer ner sin tallrik med bondomelett på bordet där ett gäng kollegor och före detta kollegor sitter och äter lunch. Jargongen är rå men hjärtlig och det märks att de har kul. Efter snart 30 år känner han de flesta som jobbar i hamnen i Kapellskär.

12.15

Bullret är öronbedövande när Peter testar reservkraftsaggregatet som står i ett litet hus i utkanten av hamnområdet.

– Blir det strömavbrott slås den här igång inom 15 sekunder. Den klarar lätt att mata hela hamnen.

När dörren slår igen och man står utanför kan man inte tro att ett monster till motor står och vrålar där inne.

– Det var ett viktigt krav vi hade när ABB byggde det här. Vi försöker ju se till att störa grannarna så lite som möjligt. Samtidigt är det en hamn.

13.00

”Varning för allt” står det på en skylt i Peters rum.

– Den har jag gjort själv. Det känns så ibland. Som att det behövs varningsskyltar för allt här i hamnen, säger han och skrattar.

13.30

Peter tar bilen till huset Tullverket använder när de ska titta närmare på lastbilar. Han har fått klagomål på städningen och han konstaterar snabbt att kritiken är befogad. Här får han kontakta städbolaget. Utanför passerar 100 000 lastbilar om året och de gör det inte obemärkt. Överallt finns det spår efter lastbilar som kört på räcken, skyltar och staket.

– För ett tag sedan körde en lastbil ner en portal. Ibland förstår man inte hur det hela kunde gå till.

14.00

En tullare har uppmärksammat Peter på att det är hål i asfalten.

– Det måste vi kolla upp. Man vill ju inte att någon ska få tvärnit och sätta tänderna i instrumentbrädan.

Det är ett par hål som måste fyllas igen.

– Men det är en tillfällig lösning. Sedan måste vi lägga ny asfalt, säger Peter och känner med foten i det vattenfyllda hålet för att se hur djupt det är.

15.00

Peter står på terminaltaket och pekar ut var den nya piren ska byggas. Han tror mycket på den och på hamnens framtid.

– Med Kapellskärs läge och korta inseglingstid har vi det mest strategiska läget för transporter till andra sidan Östersjön.