Magnus gillar att bygga

Porträtt av Magnus Sjöberg

Magnus Sjöberg är ny projektchef för bygget av den nya godshamnen på Norvikudden i Nynäshamn. Ett projekt som tar tre år att färdigställa.

Får Stockholms Hamnar rätt besked kan man börja spränga redan nästa sommar. Och det beskedet från Högsta domstolen kan komma vilken torsdag som helst.

Sedan oktober månad är Magnus Sjöberg projektchef på Stockholms Hamnar. Kontoret ligger i Frihamnen, men jobbet är Norvikudden. Det är där den nya godshamnen ska växa fram.

En effektiv och smidig hamn

– Det ska bli en effektiv och smidig hamn. Jag vill att lastbilschaufförerna ska tänka att det här är en hamn där allt bara funkar.

Den dagen dröjer fortfarande, men han menar att man nu har en unik möjlighet att skapa en modern hamn för framtiden och för kundernas behov. Magnus är van vid stora projekt, men han medger att det svindlade till när han i september för första gången besökte Norvikudden.

– Det är ett enormt område, stort som minst 50 fotbollsplaner. Det känns som en oerhört spännande utmaning. Det är inte alla som får vara med om att bygga en ny hamn.

Har byggt i hela sitt liv

Bygga är annars inte nytt för Magnus. Det har han gjort i hela sitt liv. Det har handlat om allt från att han bygga en egen pool på tomten till att vara byggledare när E4:an fick en ny sträckning förbi Uppsala.

Att han skulle bli civilingenjör som sin pappa var självklart. Magnus valde inriktningen väg och vatten och sedan examen på 90-talet har han haft flera tunga poster i en rad stora infrastrukturprojekt i Sverige. Han har mest jobbat på land, men trivs privat som fisken i vattnet.

– Familjen har en liten båt som vi gör badutflykter med på sommaren. Jag skulle gärna semestra med båten, men det är familjen inte lika pigg på.

Kopplingen till sjön och det faktum att han alltid varit svag för hamnar bidrog till att han tackade ja till jobbet som projektchef för Norvikudden när han fick frågan av en rekryterare.

– Men det främsta skälet var förstås utmaningen i ett stort och spännande infrastrukturprojekt. Men det är något med hamnar och fartyg som seglar över hela världen som alltid lockat mig. Sedan har jag vänner som jobbat på Stockholms Hamnar så jag visste att det var en bra arbetsgivare.

Trots det var det inte lätt att säga upp sig från jobbet som ansvarig för snöröjning av järnvägsspår på Infranord som han hade innan. Där hade han ett stort personalansvar och fick nu lämna medarbetare som han är fäst vid och själv rekryterat.

Infrastrukturprojekt liknar varann

Det blev en rejäl rivstart på det nya jobbet. Många dokument och avtal att läsa.

– Samtidigt är det slående hur lika infrastrukturprojekt är. Det här projektet innehåller brobygge, järnväg och vägar. Sånt jag gjort förr. Sedan finns det alltid sånt som skiljer sig åt, i det här fallet det sjöfartsspecifika. Men då får man anlita specialister.

Och han är väldigt imponerad av kompetensen som finns i projektet. Magnus har ägnat förmiddagen åt ett samrådsmöte med de fem delprojektledarna. Det är viktigt att stämma av för att veta exakt var man är.

– Vi bestämde att vi ska beställa mer informationsmaterial. I projekt av den här typen kan man inte nog poängtera vikten av information till allmänheten. Får människor veta vad som är på gång och hur länge eventuella störningar pågår så är de mycket mer förstående. Folk har rätt att veta.

Väntar på besked från HD

För ett så här stort infrastrukturprojekt går inte obemärkt förbi. Och det handlar inte bara om teknik, logistik och byggande utan också om juridik. Stockholms Hamnar väntar fortfarande på ett beslut från Högsta domstolen för att få veta exakt när man kan komma igång med bygget av den nya hamnen.

– Det beslutet kan komma vilken torsdag som helst. Vi vet inte vilken, men det är den veckodagen Högsta domstolen fattar beslut.

Går allt Stockholms Hamnars väg kan de första sprängningarna ske nästa sommar och muddringen dra igång i september. Då är hamnen klar 2015. Om inte, skjuts bygget framåt i tiden.

– Det är klart att ovissheten är frustrerande för oss i projektet. Samtidigt har jag den största respekt för människor som har synpunkter på hamnen. Det är därför den juridiska processen är så viktig. Att vi får ett korrekt och bra beslut.

Samtidigt är det här inte unikt för Stockholms Hamnar. Det här är han van vid.

– Så här är det när stora projekt ska genomföras. Det är en del av jobbet.

Logistiken är svårast

Bortsett från det, vilka är de stora utmaningarna?

– Logistiken. I så här stora projekt måste allt göras i rätt ordning och bara en gång. Spränger vi sten och lägger den på fel plats blir konsekvenserna stora. Det kan ta månader och kosta miljoner att flytta det igen. Därför är logistiken ett eget delprojekt i bygget. Vi måste ha koll på vad som ska göras när.

Han tittar i mobilen. Inget besked från Högsta domstolen än. Det kommer.