Hytt på tur

Lastbilshytter lyfts av en långtradare

Scanias lastbilar rullar på vägar i världens alla hörn. Vi följde några av företagets lastbilshytter på deras resa från delar till färdig lastbil. En resa från Södertälje till Sankt Petersburg.

Malek Pauli plockar vant upp lastbilshytt efter lastbilshytt med trucken och lastar dem på lastbilen. Strax är lastbilarna färdiglastade och kan påbörja sin resa till Sankt Petersburg. En resa som går via Frihamnen och över vattnet. Färdvägen är ganska ny, men Scania sålde lastbilar till Ryssland redan för 100 år sedan.

Michael Lindqvist tittar oroligt på klockan. Den är strax efter elva och lastbilarna från Stjärnströms borde varit här. På den stora lastningsplatsen vid en av Scanias fabriker i Södertälje står hytt efter hytt efter hytt och väntar på transport till Ryssland och Sankt Petersburg. Här står också lådor med motorer och växellådor och truckföraren Malek Pauli är redo att lasta.

– Lastbilar som inte kommer i tid. Det är sånt som oroar oss i vårt jobb. Jag har folk uppbokade för att lasta just nu, säger Michael Lindqvist och tittar åter på klockan.

Ryssland en växande marknad

Han jobbar på avdelningen för leveransfunktion på Scania i Södertälje. Det är hans jobb att se till att det finns lastbilar som hämtar beställda lastbilsdelar för vidare transport ut i världen. Det är lastbilar som ska köra dagens andra sändning av lastbilsdelar till Sankt Petersburg via Frihamnen vi väntar på. Den första gick redan klockan sju i morse.

– Scanias fabrik i Sankt Petersburg är ganska ny. Den blev klar 2009 och Ryssland är en växande marknad för oss, säger Michael Lindqvist.

Att montera ihop en lastbil är ingen lek, men en minst lika stor utmaning är att få logistiken kring transporterna att fungera. Det är små marginaler och det finns inte mycket utrymme för förseningar.

Michael ringer transportföretaget och får veta att lastbilarna är på ingång och plötsligt rullar två in och parkerar på lastningsplatsen för gods till Ryssland.

Bullrig fabriksmiljö ett minne blott

I fabriken intill sitter bland annat ett hundratal personer och packar ner alla artiklar som ska med. Det är som gigantiska byggsatser som sedan monteras ihop till lastbilar i Sankt Petersburg. Att besöka fabriken är en upplevelse. Men den som förväntar sig en oljig, skitig och bullrig miljö blir besviken. Fabriken känns mer som en högteknologisk version av tomtarnas julverkstad. Det är rent och tyst trots att man utan problem kan montera ihop 40 lastbilar på en dag.

– Det går inte att jämföra ljudnivån här idag mot för 20 år sedan. Då var det betydligt bullrigare, berättar Michael Lindqvist.

Ute på lastplatsen lastar Malek Pauli lastbilshytt efter lastbilshytt på den ena av de två lastbilarna. Han har samma känsla för gafflarna på trucken som en hockeyspelare för sin klubba. Hytt efter hytt spänns fast av de estniska chaufförerna Paul Mägi och Venda Veski. De hjälps åt och kollar noga att allt sitter som det ska.

– Vi ser till att allt lastas rätt, men det är chaufförerna som har ansvar för lasten under transporten.

Viktigt att alla papper är i ordning

Det är också Michael Lindqvists uppgift att se till att chaufförerna har de dokument som tullen i Ryssland kräver.

– Det är oerhört viktigt att alla papper är i ordning. Annars kan allt fastna i tullen och bli försenat. Det är också en fördel att ha rysktalande chaufförer. De kan behövas i tullen.

– Det är bara våra saker som får finnas ombord på lastbilen, säger Michael Lindqvist medan Paul Mägi och Venda Veski stänger igen den sista trailern och gör sig klara för avfärd mot Frihamnen. Där blir lasten kvar till på lördag då fartyget seglar mot Sankt Petersburg.

Rutten över Finska viken sparar tid

Stjärnströms körde tidigare med fartyg via Finland eller Baltikum. Nu kör de direkt till Sankt Petersburg med St. Peter Lines fartyg.

– Det besparar oss minst en dag. Det fungerar bra just nu, men det här är sådant Scania ständigt ser över i arbetet med att skapa effektiv och smart logistik, säger Michael Lindqvist medan lastbilarna passerar grindarna och åker vidare på väg mot Stockholm.

I Frihamnen ställs släpvagnarna upp i väntan på lördagkvällen och färden vidare österut. Det stora blåvita fartyget M/S Princess Anastasia ligger vid kaj 625 i Frihamnen. St. Peter Line har kört direkt från Stockholm till Sankt Petersburg sedan i april och kör två turer i veckan.

Det finns mycket skog i Ryssland. Det slår en när fartyget töms på sin last. Det är modulhus av trä, ved, briketter och andra produkter av trä som rullar av Anastasia.

Klockan hinner nästan bli sex innan den röda trucken från logistikföretaget Logent kopplar på trailer efter trailer och kör in genom fartygets stora gap. De två släpen med lastbilsdelar från Scania är en munsbit i sammanhanget.

Exporten som går på fartyget speglar på många sätt Sveriges export. Det är stål, papper, men också elektronik från ABB.

– Mycket skickas som halvfabrikat för att monteras i Ryssland, säger John Dahlén, Cargo Manager på St. Peter Line i Sverige.

Trailers sparar pengar

Att köra över med trailers, som i fallet med Scanias lastbilsdelar, är en ganska unik lösning. Det vanliga är att lastbilen med chaufför kör över med lasten och ända fram till kunden.

– Men vi har hjälpt till att ordna en lösning där Stjärnströms bara kör till Frihamnen. Här rullar vi på lasten med en truck och framme i Sankt Petersburg tar en rysk transportfirma över och kör släpvagnarna till Scanias fabrik, säger John Dahlén.

Det här sparar pengar eftersom ingen förare behöver följa med.

Klockan nio på kvällen seglar färjan i väg på resan som tar ett dygn. Väl i Ryssland ska man genom tullen. Sedan körs delarna till fabriken i Sankt Petersburg.

Producerar upp till 5000 lastbilar per år

Det här med att leverera lastbilar till Ryssland och Sankt Petersburg är inget nytt för Scania. Det är faktiskt så att när Scania började exportera lastbilar 1910 så gick det första fordonet till just den staden. Och sedan dess har företaget levererat fler än 20 000 lastbilar och bussar till den ryska marknaden.

Den relativt nya fabriken i Sankt Petersburg för montering och påbyggnad av lastbilar byggdes också för att förbättra kundstöd och korta leveranstider på den viktiga ryska marknaden.

Kristina V. Demidenko är logistikmanager på fabriken. Hon berättar att man har ett lager som gör att man har en marginal på sju till tio dagar, men att det ständigt behöver fyllas på eftersom det här är en fabrik som producerar mellan 4000 och 5000 lastbilar om året.

– Det tar ungefär tre dagar att bygga en lastbil här och vi är cirka 100 anställda, säger Kristina V. Demidenko.

Hon målar upp en ljus framtid för Scania i Ryssland. Efterfrågan är stor och företaget har haft väldigt bra år. Deras lastbilar rullar redan över hela Ryssland.

– Vi levererar våra lastbilar till en återförsäljare i Moskva som sedan säljer dem till kunder runt om i Ryssland och även till våra grannländer.