Heidi styr färjan

Heidi Norling på bryggan till ett av Destination Gotlands fartyg

Heidi Norling är kapten på Gotlandia II. Hon älskar att köra snabbfärjan under sommaren, men när hösten kommer byter hon Östersjön och raukar mot isberg. Vi följde med henne tur och retur Visby.

16.55

Kapten Heidi Norling har en blå augustihimmel föröver och mer än 50 000 hästkrafter i ryggen när hon styr det 112 meter långa fartyget Gotlandia II ut ur hamnen i Nynäshamn. Från bryggan känns den motorbåtstävling som är i full gång i farleden rätt fjuttig, men överstyrman Kristoffer Ekermark har full koll i sin kikare och ser att vi kan passera utan problem.

– Då kör vi plattan i mattan, säger Heidi till Kristoffer som höjer hastigheten från 14 till 28 knop medan Heidi lyfter mikrofonen och hälsar de 476 passagerarna välkomna ombord och berättar att de kan se fram emot en behaglig resa med svag västlig vind.

17.15

Det är inte alla kontor som kan matcha utsikten som Heidi och hennes två kollegor har. Här snackar vi öppet kontorslandskap med havsutsikt.

– Ibland glömmer jag bort att det är en speciell miljö. En gång var några kompisar på besök. De tyckte bryggan kändes som ett rymdskepp, säger Heidi och blir avbruten av Magnus Jonsson, teknisk chef, som vill höja hastigheten för att göra ett vibrationstest.

Fartyget måste ständigt testas och personalen öva. Det är en del av jobbet. Genom att höja hastigheten ser man att allt sitter och fungerar som det ska. Det är en väldigt avslappnad och trevlig stämning på bryggan, men när varvtalet i en motor plötsligt sjunker blir koncentrationen total och kommunikationen exakt. Heidi sänker varvtalet och allt fungerar normalt igen.

– Det bästa med jobbet är att jag får köra den här båten. Den reagerar så snabbt och liksom dansar runt i hamnen när man ska lägga till.

Intresset för navigation fick hon som liten när hon seglade med pappa och de gick på grund lite för ofta.

– Jag tyckte det var rätt obehagligt så jag började sitta med och läsa sjökortet, säger hon och skrattar. Sedan gick vi en kurs i navigation tillsammans.

När hon blev äldre gick hon en fyraårig sjöbefälsutbildning i Kalmar och sedan var hon fast. 2008 blev hon kapten.

18.00

Vi möter ett annat fartyg från Destination Gotland på väg mot Nynäshamn och Heidi varnar för motorbåtstävlingen över VHF:n.

– Tack, ni verkar ha smittats för ni körde rejält fort nyss, säger M/S Gotlands styrman på skoj.

Sedan frågar han om det här är Heidis sista helg på jobbet för säsongen. Det är det. I oktober kliver hon ombord som överstyrman på en mindre yacht för att under tre månader föra fartyget från Tyskland till Antarktis.

– Det ska bli spännande. Det är andra året jag jobbar på fartyget. Jag hade jobbat länge på Destination Gotland och kände att jag behövde något nytt. Det nya jobbet blev ett lyft för mig samtidigt som det har fått mig att uppskatta jobbet här mer. Jag trivs med att vara en sommarfågel som landar här under säsong och fortsätter i väg när hösten kommer.

19.45

När vi närmar oss hamnen i Visby ökar koncentrationen på bryggan. Kristoffer sänker hastigheten för att skona några småbåtar som ligger och fiskar precis intill piren.

– Annars är det risk att svallet spolar upp dem på piren, säger han.

När båten lagt till och passagerarna släppts av ska fartyget flyttas för att ge plats åt andra fartyg. Sedan cyklar Heidi hem till lägenheten som hon hyr med en kollega.

11.00

Det duggregnar när Heidi kommer cyklande mot fartyget i hamnen dagen efter. Hon hoppar av och lyfter ombord cykeln. Sedan småspringer hon upp för trapporna och slår på datorn på sitt kontor. Hon kollar specialprognosen från SMHI som kommit på mejl.

– Det blir lika lugnt idag.

Sedan går hon igenom besättningslistan.

– Det är mitt ansvar att den är korrekt. Här kan jag se att alla har giltiga certifikat och läkarintyg.

13.00

Hamnen i Visby är full av tenderbåtar som kör skytteltrafik från ett kryssningsfartyg när snabbfärjan ska avgå. Det krävs full koncentration för att lämna hamn och extra mycket en sån här dag när det är mycket rörelser i hamnbassängen. Men det är inte bara här som man måste vara uppmärksam på mindre båtar. Ibland är det också fullt med fritidsbåtar i farleden.

– Ibland får man hänga på hornet för att de ska flytta på sig.

15.50

Det är Kristoffer som ska föra fartyget i hamn idag, eller övningsköra som Heidi säger på skoj. Båda sitter i sina stolar i ”cockpit” och tittar i kikare när vi svänger in mot Nynäshamn och möts av ett myller av fritidsbåtar.

– Här kommer båtarna som på ett pärlband. Ska vi tuta, frågar Heidi.

Det tutar rejält och Gotlandia II närmar sig snabbt kaj.

– Springet är på där fram. Flytta fartyget en damsko framåt. Klart. Ankomstid i Nynäshamn 16.06 säger Heidi i komradion.

Nu har hon bara en tur kvar. Hur kommer det kännas när säsongen är slut?

– En lättnad över att allt gått bra. Det är ändå ett stort ansvar man har som kapten.

Nästa sommar är hon med största sannolikhet tillbaka på bryggan.

– Det tror jag säkert. Jag trivs så bra med kollegorna här.