Ett skepp kommer lastat

Två hamnarbetare förtöjer ett stort kryssningsfartyg

När det stora kryssningsfartyget Marina lägger till i Frihamnen startar ett intensivt arbete. Genom att erbjuda fin service kan man ge passagerarna ett bra första intryck av Stockholm.

Klockan är strax efter sju på morgonen och det ekar tomt i kryssningsterminalen i Frihamnen. Vid en disk står Ömur Özturk från Securitas. Han var här redan halv sju i morse och öppnade och bytte ut alla lås till grindarna på kajen.

– Det är en säkerhetsåtgärd så att bara vi kan öppna grindarna, säger han samtidigt som kollegan Oskar Holmgren arbetar med att ställa i ordning säkerhetskontrollen.

Den ska användas ikväll när nya passagerare med bagage ska ombord på Marina. Säkerhetskontrollen anpassas efter antalet passagerare och efter rederiets krav.

– Det här fartyget tar 1 400 passagerare och då använder vi fem röntgenapparater. Det tar ett par timmar att få alla passagerare igenom säkerhetskontrollen, säger Oskar och rullar en röntgenapparat framför sig.

Säkerheten främst

Han menar att en del passagerare blir förvånade när de förstår att de måste gå igenom en säkerhetskontroll för att komma ombord, för det är något de förknippar med flygplatser och inte med sjöfart.

Dagens kryssning är en så kallad turnaround. Det vill säga en kryssning som börjar och slutar i Stockholm. Klockan tickar på och en efter en av alla de som på olika sätt ska hjälpa till och ge service trillar in. Utanför växer kön av taxibilar som är här för att köra passagerare från det över 200 meter långa kryssningsfartyget.

– Hur många independent är det ombord idag, ropar Johan Norberg, operativt ansvarig för turnaround-verksamheten på Stockholms Hamnar till Henning Schou som är agent för rederiet och som kommer gående i kostym genom terminalbyggnaden.

Det visar sig vara fler än 800 som är independent. Det innebär att de inte åker med någon av bussarna som står utanför utan att de tar taxi på egen hand till hotell, flygplats eller vart det nu bär av. Det i sin tur innebär att det kommer att behövas extra många taxibilar idag. Johan, som är spindeln i nätet med uppgift att se till att allt flyter, tar direkt upp telefonen för att förvarna taxivärden.

– Det är viktigt att de får veta att det behövs extra många bilar idag. Annars kan det bli kaos, säger Johan och fortsätter ut på kajen där Jimmy Crouthon och Kenneth Evaldsson från Servicegruppen står och pratar med hamnstyrman Henrik Ahlqvist.

Tungt jobb på kajen

Jimmy och Kenneth ska förtöja fartyget i aktern och Henrik håller kontakten med bryggan på Marina.

– Visst kan det vara tungt att förtöja ibland, men det här fartyget har bra trossar. Det finns fartyg som har trossar som suger åt sig vatten. Då kan det bli tungt, säger Kenneth medan han firar in en tredje tross från fartyget genom att dra i det smala rep som kastats i land från besättningen ombord.

När Marina förtöjts skjuts landgången ut och ner på kajen.

– Tidigare la fartyget landgången så att bagagevagnarna inte kunde köra under. Då blev det lite rörigt med bagagevagnar och passagerare. Nu kan bagagevagnarna köra under landgången och på så sätt separerar vi bagage och passagerare på ett bättre sätt, säger Henning Schou.

Johan påpekar att arbetet på kaj hade varit ännu smidigare idag om fartyget backat in.

– Men det ställer till det ombord och gör det svårare att snabbt få av passagerarna så därför valde man att inte backa.

Kvaliteten viktig

Plötsligt råder en otrolig aktivitet på kajen. Det är bagage som lossas, passagerare som går i land, truckar som lastar av mat i ilfart från en lastbil och kockar i full mundering som står och provsmakar apelsiner, sallad, bröd och meloner för att se att de håller måttet och kan tas ombord.

– Melonerna och apelsinerna är inte tillräckligt bra. Dem skickar vi tillbaka, säger kocken Farid samtidigt som en pall ratad melon lastas in med truck i en liten lastbil för att köras tillbaka till leverantören.

Trots intensiteten så tycks allt rulla på även om de på fartyget vill att det går ännu fortare.

Johan Norberg ser lugn och nöjd ut där han står på kajen.

– Det här går väldigt bra. 1 400 passagerare kan låta mycket, men det blir en helt annan intensitet här när det kommer fartyg med över 2 000 passagerare.

Några amerikanska turister stannar till på landgången och får syn på hunden Vanja som nosar på en pall med sallad.

Missar inget

Vanja är en av fyra hundar från företaget HundProfil som söker efter sprängmedel och vapen i all proviant som ska ombord. Hon är snabb som en pil och tycks inte störas av truckar, kockar eller vagnar som skramlar förbi.

– Våra hundar är trygga och har inga problem med att fokusera på uppgiften. Och trots att allt måste gå så fort finns det ingen chans att de skulle missa något, säger Jonas Segerdahl som tillsammans med sin partner Therese Liljegren driver företaget.

Medan Vanja jobbar ligger kollegorna Uggla, Grappo och Isak och väntar på att ta över när Vanja behöver vila. De jobbar i pass på tjugo, trettio minuter. Längre orkar de inte.  Men hundarna tycker verkligen om jobbet.

– Det märks inte minst på intensiteten de har när de jobbar, säger Therese.

Företaget håller till i Göteborg och har varit i Stockholm i sex dagar på olika uppdrag. Då bor hela gänget på hotell.

– Det är klart att hundarna också bor med oss på hotellet. De ska ha det bästa, säger Jonas och skrattar samtidigt som Cornelia Crutze kör förbi med sitt ”tåg” fullastat med passagerare som inte kan eller orkar gå in till terminalen.

Cornelia jobbar för Seaside Service och gillar sitt jobb.

– Det är kul att få ge service och alla som åker med blir ju så nöjda och glada. Jag gillar också att jag hela tiden träffar nya människor, säger hon.

Hon har lagt märke till att amerikaner och spanjorer är mest glada i att åka tåg till terminalen, tyskarna är mer tveksamma.

20 personer hanterar bagaget

Väl inne i terminalen plockar passagerarna upp sitt bagage som hanteras av medarbetare som precis som Cornelia jobbar för Seaside Service.

– Här har vi André, bagagelogistikens fader, säger Johan Norberg på skoj när André Lindqvist som är arbetsledare för bagagehanteringen på Seaside Service kommer gående. Och nog verkar han ha koll alltid.

– Vi är nog klara med 70 procent av bagaget. Fartyget förtöjde en halv timme senare än beräknat. Det gör att det är lite mer bråttom att få ut folk till de väntande bussarna, men det har gått bra.

Idag är de 20 personer som jobbar med att få in allt bagage i terminalen.

– Det här fartyget är bra för det har två luckor där man kan plocka ut bagaget. Ofta är det bara en, men med två går det fortare.

Han jobbar här från mars till september och det blir många timmar under kryssningssäsongen.

– I sommar har jag jobbat 240 timmar både i juni och i juli. Det passar mig. Jag vill jobba mycket.

Stockholm Tourist Center har en monter i terminalen. Där står Anna Lindström och väntar på frågor om vad man kan göra i Stockholm idag.

– När det regnar som idag vill folk vara inomhus. Då föreslår vi till exempel Vasamuseet och Stadshuset.

Sprider kärleken till Stockholm

Hon märker också en skillnad på passagerare från olika länder. Amerikaner vill ha paketlösningar, medan tyskar vill vara mer självständiga och ofta köper SL-kort för att kunna ta sig runt på egen hand.

– Mitt jobb handlar om att sprida kärleken till Stockholm och det gäller att hela tiden möta den personen som står framför en och försöka tänka ut vad som skulle kunna intressera den.

Ibland blir jobbet rena detektivarbetet. Som när en amerikansk passagerare sökte en svensk vän som han inte träffat på över 50 år. De hade missförstått mötesplats och hade inte varandras telefonnummer.

– Efter en del surfande så fick vi faktiskt tag på personen. Det kändes väldigt roligt, säger hon.

Ute på kajen kör Ömur Özturk runt på en Segway för att hålla koll så att alla som är där har behörighet och att det inte ligger något på kajen som inte hör dit. Där står också Henning Schou.

– Det är min uppgift att allt går smidigt och att inget strular. Det som oroar mig mest nu är vädret. Regnet hänger i luften och det är inte så bra för passagerarnas första intryck av Stockholm, säger Henning.

Gott samarbete

Han har jobbat som agent i fem år och i Stockholm i tre.

– Stockholm är bra. Jag har ett bra samarbete med Stockholms Hamnar och Sjöfartsverket. Nackdelarna är den långa inseglingen genom skärgården. Vi skulle vilja ankomma tidigare på mornarna, men det går inte eftersom det finns mörkerrestriktioner för de här fartygen i skärgården.

I terminalen är säkerhetskontrollen så gott som riggad och man väntar nu bara på att passagerarna som ska åka med fartyget senare i eftermiddag ska anlända. Det är åter lugnt i terminalen.

Johan Norberg tar sig tillbaka till kontoret på Stockholms Hamnar. Ännu en lyckad mottagning. Nu är det inte så många kvar, säsongen lider mot sitt slut. Då är det dags för honom att ta några veckors välbehövlig semester.