Raka puckar med Kadri Land

Porträtt av Kadri Land

Möt Kadri Land, vd för Tallink Siljas svenska dotterbolag, som efter sex år som vd fortfarande rak, rolig och bestämd.

Det stormar på de finansiella haven och konkurrensen på Östersjön har aldrig varit tuffare.

– Osäkerheten kring ekonomin har gjort att svenskarna börjat bete sig som ester, säger Kadri Land, vd för Tallink Siljas svenska bolag när vi går genom kontorslandskapet på väg mot hennes rum.

De planerande svenskarna bokar inte längre resor långt i förväg utan bokar precis som ester bara några dagar i förväg.

– En solig torsdag kan vi sälja massor av resor till helgen. Det här är nytt och jag tror att det är det osäkra ekonomiska läget som gör att svenskar inte vill planera för långt fram i tiden. Det här gör arbetet lite svårare för oss.

Ser ljust på framtiden

Lappen på hennes dörr där det stod ”besvärlig person” är borta, men hon är kvar efter sex år som vd.

– Tror du jag blir glad när jag läser sånt här, säger hon och viftar med en artikel i Dagens Industri där det står att Viking Line funderar på att beställa ytterligare ett fartyg.

Hon säger det med glimten i ögat för det är så hon är. Rak, ärlig, rolig och hon har inte svårt att skoja om sig själv som chef. Om det inte händer något exceptionellt i världsekonomin så ser hon ljust på framtiden.

– Det mesta pekar åt rätt håll. Vi märker till exempel att nya grupper har börjat åka med oss. Det är ungdomar och även personer som tidigare kanske valde Kanarieöarna som nu istället väljer en kryssning. Det känns också som att svenskarna har återupptäckt Helsingfors. I sommar har vi sett ett väldigt intresse för att åka dit. Det var överraskande för oss, men roligt.

Det är i år 20 år sedan Estland blev självständigt och hennes egen livsresa ger en bra bild av hur mycket som hänt under de här åren. När hon växte upp i Tallinn fick man inte äga en båt och det dröjde ända till 1989 innan hon för första gången kunde resa utomlands. Hon åkte då med båt till Finland.

– Men det har jag tagit igen nu. Idag tillbringar jag en tredjedel av min tid i Sverige, en tredjedel i Estland och resten ombord på någon av våra båtar.

Bäst trivs hon på något av företagets fartyg.

– Det finns inget bättre än att en vinterkväll sitta på bryggan. Det är tyst, få människor och utanför ser man bara snö och skärgård. Det är en ”one million dollar view”. Det enda som stör mig är att de inte låter mig styra, säger hon och skrattar.

Hon säger sig också tillhöra en lyckligt lottad generation ester. För samtidigt som hon var klar med universitetet och skulle börja jobba föll Sovjetunionen samman. När de gamla skulle bytas ut låg arbetsmarknaden för de unga och välutbildades fötter.

– Vi kom precis rätt och jag tycker synd om dem som är 30 idag. Det är tufft att få jobb och vår generation kommer inte att dö på ett bra tag.

Knyter länderna närmare varandra

Hon är också stolt över att hon i sitt jobb kunnat knyta länderna närmare varandra. För det är hundratusentals svenskar som tack vare färjorna lärt känna Tallinn.

– För tio år sedan var första frågan alltid om det var säkert att åka till Estland och om Tallinn var en farlig stad. Den frågan får jag aldrig längre. Det är så många svenskar som varit där.

Hon har alltid velat bestämma, men att bli chef är inget hon eftersträvat.

– I privata sammanhang har jag faktiskt svårt att säga att jag är chef. Jag vet inte varför, men jag brukar svara lite svävande att jag jobbar i rederibranschen.

Hon är utbildad fysiker och jobbade som radiojournalist i Sverige när hon tidigt en morgon fick ett oväntat telefonsamtal från Kalifornien. Det var styrelseordföranden i dåvarande Tallink, en gammal vän, som ringde.

– Han frågade om jag ville bli chef för Tallink i Sverige. Jag trodde först att han skämtade, sedan funderade jag på vad jag hade att förlora. Inte mycket, så jag tackade ja.

På frågan varför hon tror att de kontaktade henne svarar hon att Estland är ett litet land där alla känner alla. Vad hon inte visste då var att hon skulle få ta hand om sammanslagningen av Tallink och Silja Line. Det är också det hon är mest stolt över som vd.

– Då hann jag inte tänka och bedöma om jag gjorde rätt. Men efteråt är jag stolt över att det lyckats så bra. Vi från Tallink och de från Silja jobbar bra tillsammans, tycker jag.

Ser fram emot ny terminal

Utanför hennes fönster i Värtahamnen är det en byggarbetsplats. Arbetet med Norra Länken är i full gång och snart startar arbetet med Värtapiren som också kommer att innebära en ny terminal.

– Det blir fantastiskt när det är klart. Då får vi en fin terminal och kan samla alla våra linjer här. Men det kommer att bli väldigt tufft under byggtiden.

Från sitt fönster kan hon också se fartygen komma och gå. Det är en syn hon aldrig får nog av.

– Mellan fem och sex på kvällen avgår och ankommer fyra fartyg med totalt 8000 passagerare. Då kan jag inte låta bli att titta. Det är så fancy, säger hon och skrattar.

Sedan fortsätter hon att jobba tills Galaxy lämnar kajen vid halv åtta. Efter det fortsätter hon att jobba en stund till.

– Det är så lugnt och skönt att arbeta på kvällarna, säger hon och ögnar igenom artikeln om Viking Line i Dagens Industri.

Namn: Kadri Land.
Yrke: Vd för Tallink Siljas svenska dotterbolag.
Bor: Stockholm, Tallin på helgerna.
Familj: Man och två döttrar.
Hobby: Renovera föräldrahemmet i Estland. Har gått kurser för att lära sig renovera gamla hus. Just nu är målet att få klar den över 100 år gamla bastun.
Utbildning: Fysiker.
Drömresa: Kabul och Bagdad. Gillar att resa enkelt och äventyrligt. Har åkt buss mellan Colombia och Venezuela. Åkte i vintras buss från Laos till Hanoi.