Frihamnen – Stockholms Hollywood

I Frihamnen är filminspelningar lika vanliga som fartyg. Hamnen spelar nu en allt större roll inom svensk film- och tv-produktion.

Vill du veta vad som är på gång i film- och tv-sverige ska du ta ettans buss och tjuvlyssna på vad som sägs under resan mot Frihamnen. Hamnen har kallats Stollywood – och bussen är full med folk på väg till jobbet för att fylla tv-tablåer och filmdukar med innehåll.

Det är inte mycket dramatik på ettans buss en tidig morgon på väg mot Frihamnen. Det är inte heller mycket som skvallrar om att man är i hjärtat av svensk film- och tv-produktion när bussen svänger in på området och hamnen med dess magasin, fartyg, kranar och terminaler tornar upp sig.

– Men enligt en undersökning vi genomfört finns faktiskt var femte film- och tv-företag i storstockholm här, säger Viktor Axelsson, marknadsansvarig för fastigheter på Stockholms Hamnar.

Strix flyttar in

För bakom fasaderna på de stora magasinen kläcks idéer, fixas kläder, finns utrustning och teknik som gör Frihamnen till även Filmhamnen. Här finns ett 30-tal bolag i branschen och här produceras timtals med film, reklam och tv. Och det kommer att bli mer nu när klustret fortsätter att växa. I december 2011 flyttar Modern Studios med produktionsbolaget Strix Television och Strix Drama in i Magasin 3. Strix Television är ett av de största produktionsbolagen i Norden och ligger bakom programmet Efterlyst för att bara ta ett exempel.

– Flytten till Frihamnen gör att vi kommer närmare branschen. Idag lägger våra anställda väldigt mycket tid på att sitta i köer för att ta sig till SVT, TV4 och Filmhuset, säger Calle Jansson, vd för Modern Studios och Strix.

Trots det var flytten inte helt självklar. Det fanns en oro att man skulle förlora det unika genom att bli en i mängden i klustret.

– Men vi kom fram till att det viktiga var att våra produkter var unika och inte att vi var ett företag som höll till söder om söder, säger Calle Jansson.

Location för Millennium-film

Frihamnen har kallats Sveriges Hollywood och i somras fick hamnen också besök av originalet. Under fyra dagar spelades den nya Millennium-filmen ”The Girl with the Dragon Tattoo” med Daniel Craig och Rooney Mara i huvudrollerna in här.

– Det var ungefär 100 personer som jobbade under de totalt åtta dagar vi var i Frihamnen, säger Jonathan Ridings som var biträdande platschef under inspelningen.

En majoritet av medarbetarna var svenskar och han träffade också många kollegor från branschen under arbetet i Frihamnen.

– Det var roligt att sitta på kajen och prata med kollegor under pauserna i inspelningen. Vi fick också ett väldigt bra stöd av Stockholms Hamnar, säger Jonathan Ridings.

Viktor Axelsson tyckte det var spännande att få en inblick i en så stor produktion och fick faktiskt också en liten, liten statistroll.

– Det var fascinerande att se hur de förvandlade Stadsarkivets lokaler till ett kontor i Vangerkoncernen. De ville också låna en hiss för inspelningen, men den hade fel färg. Då målade de om den. När inspelningen var klar återställde de hissen i ursprungsfärgen.

Naturligt kluster

En hollywoodproduktion är förstås speciell, men Viktor Axelsson är van att jobba med företag i film- och tv-branschen. Men vad betyder det för Stockholms Hamnar att Frihamnen blivit detta kluster för tv-, reklam- och filmproduktion i Stockholm?

– Det är förstås oerhört positivt. Det är inte något vi skapat utan något som vuxit fram av sig själv. Klustret gör området attraktivt och konkret innebär det att vi som hyresvärd inte behöver lägga pengar på marknadsföring. Företag i branschen söker sig hit.

Till skillnad från många andra filmcentrum som Bollywood i Indien och Trollywood i Trollhättan har klustret inget namn.

– Vi funderade ett tag på ett bra namn, men kom fram till att det är upp till företagen i klustret att döpa det. Växer ett namn fram kommer vi att använda det.

Flexibla lokaler

Men varför har det då växt fram just här? Det finns flera förklaringar tror han.

– En förklaring är att de stora magasinen är så flexibla och kan göras om efter behov. I den här branschen arbetar man i projekt. Ett stort kan följas av ett mindre och då behöver man anpassa både antal personer och hur man sitter i lokalerna.

En annan förklaring är att tv-branschen vuxit enormt sedan vi fick fler kanaler och produktionsbolag. Metronome Film & Television är en del av den utvecklingen och tillhör pionjärerna i Frihamnen. Du har kanske inte hört namnet, men definitivt sett några av deras produktioner. Deras dotterbolag har producerat program som Äntligen hemma, Körslaget, Bygglov och Stjärnorna på slottet, för att bara nämna några. Programmet Idol är också deras produktion. Fredagsfinalerna sänds från Magasin 7 i Frihamnen.

Direktsändning är också något alldeles särskilt tycker Nicke Johansson, informationschef på Metronome.

– Direktsändning, stor publik i studion och personal som exakt vet vad de ska göra sekund för sekund. Det är inte mycket som slår det, säger han.

Nicke Johansson var med när Metronome flyttade hit från Värtahamnen och han trivs.

– Det är charmiga lokaler och en ganska tuff industrimiljö som jag gillar. Det är också ett industriområde med ett centralt läge. Sedan kunde man önska att det fanns fler matställen.

Närhet till kunderna

Här finns deras konkurrenter, men viktigare är att de här också är nära sina kunder som TV4 och SVT.

– När man gör tv är det många möten och avstämningar som ska göras med uppdragsgivaren. Då är det bra att det är nära.

Närheten till branschen är också viktig för de anställda som ofta går på korta kontrakt. För här är det förhoppningsvis nära till nästa jobb. Det ökar också konkurrensen om kompetensen för den man vinner förlorar någon annan. Sånt är livet i klustret.

En ny blå buss stannar i hamnen och fler film- och tv-anställda kliver av för en ny dag på jobbet. Den som ägnat tiden på bussen åt att tjuvlyssna är förmodligen ganska uppdaterad om vad som är på gång i branschen.

– Håller man öronen öppna, har man full koll när man kliver av. Alla är inte så diskreta som de borde, säger Nicke Johansson lite på skämt.

Det här är också delvis nytt för Calle Jansson på Modern Studios och Strix.

– Vi ser ju nästan in i våra konkurrenters lokaler. Närheten till dem gör att vi inte kan ta hit en tänkbar programledare på möte. Det får vi ta på stan.

Trots det är kanske inte Hollywood det första man kommer att tänka på när man kliver av bussen. Visst kan man köpa en ny Ferrari här och visst erbjuder TV4:s lunchrestaurang kanske stans bästa läge för kändisspotting, men annars är det inte mycket glitter och glamour. Hur ska man stärka film- och tv-känslan i Frihamnen?

– Man kanske borde döpa om gator och torg. Typ Idoltorget, Äntligen Hemmavägen och Beckgatan. Beckholmen finns ju redan, säger Nicke Johansson och skrattar.