Mats jobbar bland slangar och kopplingar

Vatten-Mats in action på kajen bredvid ett kryssningsfartyg

Det är ingen slump att han kallas för Vatten-Mats. Hans arbetsverktyg är slangar, munstycken och flödesmätare och under en arbetsdag tömmer Mats Andersson kryssningsfartyg på tusentals liter avloppsvatten – så kallat svart- och gråvatten.

Men jobbet är mer än att stå på kajen och hålla reda på vattentryck, det gäller att ha god hand med människorna ombord också.

06.30

Mats Andersson tar en fika i Masthamnen vid Stadsgården. Sjön ligger blå och blank utanför och det är en sådan där vårsolig Stockholmsmorgon som kan få vem som helst att brista ut i lyriska improvisationer om Nordens Venedig. Mats nöjer sig med konstaterandet att ”det här är så fint att man skulle vilja uppleva det på semestern”.

07.00

Det är trekvart kvar tills Mats ska ta emot sitt första kryssningsfartyg för säsongen. Det blir en mjukstart i form av ett mindre fartyg (bara 199,5 meter långt) som Mats tagit emot flera gånger tidigare. Mats beger sig ut på kajen tillsammans med kollegan Sören för att kolla att allt är i sin ordning vid pumpstationerna.

07.40

Saga Sapphire närmar sig kaj och Mats förbereder sig på att ta emot trossarna vid aktern. Besättningsmannen ombord imponerar med att på lassomanér svänga en tunn lina över huvudet för att sedan kasta över den till kajen. Mats använder linan för att få upp den decimetertjocka trossen på kajen.

07.55

Mats har etablerat kontakt med besättningsmännen som har hand om vattendetaljen ombord och hämtar ett munstycke från sin specialinredda vatten-minibuss för att kunna ansluta till båtens system. För att kunna mäta hur mycket färskvatten Saga Sapphire klunkar i sig installerar Mats en flödesmätare mellan fartygets slang och kajens pumpstation. Stockholms Hamnar betalar Stockholm Vatten för vattenåtgången och tar i sin tur betalt av rederiet.

08.05

Kopplingen är klar och färskvatten pumpas in i fartyget.

08.20

Nu blev det lite bråttom. 317 meter långa jätten Celebrity Silhouette är på sitt allra första Stockholmsbesök och är strax framme vid Frihamnen. I minibussen på väg till Frihamnen berättar Mats om hur det var att jobba när han började på Stockholms Hamnar 1988.

– Då fanns det betydligt fler kajer och den dominerande trafiken var lastfartyg. Det fanns kaffebåtar och saltbåtar. Nu är det kryssningsfartygen som regerar. Och i dag krävs tillstånd för att komma innanför staketen. Då kunde vem som helst traska rakt fram till alla fartyg. Ofta blev det kaos när olika försäljare nästan slogs om de bästa platserna.

08.45

När Mats kommer fram till Frihamnen har Celebrity Silhouette cirka 50 meter kvar till kaj. Första gången ett kryssningsfartyg anlöper Stockholm bjuder traditionen att en orkester ska vara på plats. Så även denna gång. Bredvid ingången till terminalbyggnaden har det rutinerade brassbandet Stockholms fröjder tagit plats och kapellmästaren Kaj Landqvist drar igång Stockholm i mitt hjärta.

09.15

Mats står vid den dörr på fartyget som han tror är ingången till båtens vattensystem. Men tiden går och ingen öppnar vilket Mats tycker är konstigt.

– Vi kan max tömma 300 kubikmeter i timmen så om de vill bli av med 1000 kubikmeter är det lika bra att köra igång. Fartyget ska ju iväg igen i eftermiddag.

09.30

Luckan öppnas och två besättningsmän tittar ut från den gigantiska vita fartygsväggen. Mats tar ett järnspett för att få bort den tunga luckan som täcker kajens avloppsanslutning.

Efter en kort dialog om munstycken hämtar Mats två av amerikansk typ och hivar sedan över ena änden av sin röda avloppslang till besättningsmännen.

09.45

Tömningen av avloppsvatten är i gång och Mats beger sig mot främre delen av skeppet där färskvattensystemet finns. Han erbjuder besättningsmännen att låna hans blåa slangar men fartygets grekiske miljökapten Thomas Vatianos avböjer eftersom fartygets miljöpolicy kräver att man alltid ska använda sina egna slangar.

10.00

En besättningsman meddelar att det läcker från avloppsslangen! När Mats kommer dit ser han att det visserligen droppar, men väldigt lite och i långsam takt. Han resonerar lugnt med miljökaptenen och besättningen löser problemet genom att sätta en hink under den minimala läckan.

– Man tjänar på att försöka få en bra kontakt med dem som jobbar på fartygen, då blir det mycket lättare att lösa eventuella problem som uppstår, säger Mats.

10.30

Mats fyller i några papper om mätarställningar. Det har gått fyra timmar sen fikat i Masthamnen och under de senaste tre har han i stort sett sprungit fram och tillbaka med olika verktyg och slangar hela tiden.

– I dag var det ändå ganska lugnt. Men ibland blir det väldigt stressigt när flera fartyg är inne samtidigt och olika fartygsagenter och kaptener ringer och kräver att jag ska prioritera just dem. Fast det finns väl en tjusning med att vara i hetluften också, annars hade jag väl inte hållit på i snart 30 år.