Finlandsfärjornas historia

Viking Lines fartyg Kapella

Få saker är så svenska som att åka Finlandsfärja. Vissa åker för dansen, andra för maten och de flesta för upplevelsen av hav och chansen att få besöka Finland. Fartygens historia är också betydligt äldre än dagens flytande nöjespalats.

Från Kapellskär har det bedrivits sjöfart till Åland och Finland sedan medeltiden. 1821 körde den första hjulångaren sträckan Stockholm-Åbo, men det dröjde ungefär 50 år innan reguljär ångbåtstrafik startade på sträckan Grisslehamn-Åland. Reguljär ångbåtsförbindelse med det finska fastlandet startade 1894 och då endast under sommaren.

Det stora genombrottet för trafiken skedde på 1950-talet. Ett ökat välstånd och längre semestrar gjorde att betydligt fler än tidigare kunde unna sig en utlandssemester. Men även den omfattande arbetskraftsinvandringen från Finland till Sverige gjorde att allt fler ville åka båt mellan länderna.

Det är också på slutet av 50-talet som rederiet Silja, sedermera Silja Line, gör entré. Det bildades av de rederier som tidigare kallat sig ”De samseglande rederierna”.

1950-talet är även bilens årtionde och införandet av bilfärjor innebar också ett genombrott för finlandstrafiken. Det var på försommaren 1959 som bilfärjan S/S Viking började köra mellan Sverige och Finland. Färjan, som gick från Gräddö (och senare Kapellskär), var nästan 100 meter lång och kunde ta 88 personbilar.

Det nybildade bolaget Vikinglinjen AB låg bakom den nya färjan. Det var också ett av rederierna bakom det som senare mynnade ut i det Viking Line vi känner idag. Den röda färgen introducerades redan 1965 och 1973 öppnade Vikingterminalen i Masthamnen.

Mer sjöfartshistorik hittar du på stockholmshamnar.se/historia