TIPS: Du kan dubbelklicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst.
pricken_nyhet

Koll på pricken

Publicerad 2012-07-06
Minst en gång om året ger sig hamnstyrman Anders Nordlund och hans kollega Torbjörn Granqvist ut för att kontrollera de prickar, märken och bryggor som Stockholms Hamnar har ansvar för.

– Det handlar om säkerhet. Både för sjöfart och allmänhet, säger Anders Nordlund.

08.00

Anders Nordlund står vid styrpulpeten i den öppna aluminiumbåten när Torbjörn Granqvist kliver ombord med en bunt papper under armen. Det är en förteckning över bryggor, märken och prickar de ska kontrollera idag.

– Entreprenörer sköter det löpande arbetet, men det är viktigt att vi skaffar oss en uppfattning om hur allt ser ut från sjösidan, säger Anders och startar båtmotorn.

Solen skiner över Södermalm och på bryggan strax intill Skansbron när de lägger ut för den årliga inspektionen.

08.05

Båten hinner knappt lämna bryggan förrän Anders upptäcker att en stock i ledverket in mot Hammarbyslussen är dåligt fastsatt. Torbjörn fotar och gör en anteckning innan de slussar sig ut i Årstaviken som ligger spegelblank. Det enda som rör sig är två kanotister på väg mot Tanto.

– Där ligger Årsta holmar. Nu pratas det mycket om hur de ska bli mer tillgängliga för allmänheten, säger Anders och pekar mot holmarna.

08.30

I farleden upptäcker Torbjörn en stock som de bogserar in till strandkanten.

– Det ramlar mycket skräp i vattnet, särskilt så här års. Därför har vi en entreprenör som håller efter det, säger Anders.

Det är Torbjörns jobb att hålla kontakten med entreprenörer som den här.

– Vi har ett stort förtroende för dem. De är ute hela tiden och har koll. Samtidigt kan det vara svårt för dem att veta exakt hur vi vill ha det.

09.00

Strax efter Liljeholmsbron ligger en skuta. Det är ett under att den flyter.

– Den får inte ligga här, säger Anders och slår av på farten.

Det är ett problem med skutor som tjuvligger vid kajerna. Inte minst för att många, precis som den här, riskerar att sjunka.

– Och då går ägaren upp i rök och staden får ta notan. Vi pratar med dem och med polisen, men det är inget som riktigt biter, säger Anders.

09.30

Under Essingeleden passerar vi Evert Taube, fartyget alltså, och fortsätter in till en brygga på Stora Essingen.

– Du, här ser en av pelarna till bryggan inte alls bra ut. Den kan faktiskt vara knäckt. Ta lite bilder Torbjörn, säger Anders.

Torbjörn fotograferar och tittar man närmare så ser man att bryggan tagit rejält med stryk förmodligen av alla båtar som kört in i den. När bilderna är tagna, tar vi sikte på en boj utanför Ekensberg där en fågel byggt sitt bo.

10.30

Vi passerar Hägersten, Ålsten, Mälarhöjden och kommer till slut fram till Skärholmens brygga. Här tar ansvaret slut. Det är oerhört idylliskt denna första riktiga vårdag och Torbjörn tar fram den medhavda fikan medan Anders fyller i det speciella protokoll för bryggor som finns.

– Här ser det väldigt bra ut. Möjligen borde vi ta bort de där stolparna. De fyller ingen funktion, säger Anders.

11.00

På vägen tillbaka stannar de vid bryggan vid Mälarhöjden. Där är en planka lös och här finns även annat som behöver ses över.

– Sitter det en turlista uppe? frågar Anders.

Det gör det. Strömma har redan börjat köra turer som lägger till här.

– Vi tar fram en tidsplan för underhållet av bryggorna. Det är bättre och billigare att ta tag i det här nu än att vänta, säger Anders.

12.00

Båten åker under Västerbron och in mot stan. Här jobbas det för fullt med Citybanans tunnel under vattnet. Det är ett jättearbete, precis som arbetet med den nya Slussen.

– I det sammanhanget kännas det rätt skönt att nöja sig med att kolla prickar, bryggor och märken, säger Anders och skrattar.

Men Stockholms Hamnar är i högsta grad inblandat i bygget av Slussen. Anders deltar i arbetet för att få en optimal lösning för regleringen av Mälaren som är slussens primära funktion och som Stockholms Hamnar tar hand om.

12.15

Medan vi väntar på att få slussa kollar Torbjörn och Anders den flytande barriär som förhindrar att båtar sugs in i de öppningar som används för att släppa ut vatten på sidan av slussen. Anders känner på kättingen som är fäst mellan barriärerna. Vågorna har orsakat skador på kättingen.

– Nu får de snabba på med att bygga en ny sluss, säger Anders på skoj.

– Vattnet är strömt här. Ifjol drunknade en man som tagit sig ut på barriären och ramlat i vattnet. Han sögs ner och kunde inte räddas.

13.00

Ovanför oss seglar en häger och föröver ligger Fjäderholmarna. Anders styr mot en grön boj som man renoverat och satt LED-lampor på för några år sedan.

– Det ser bra ut, men ser du de svarta märkena? Någon har kört på den. Förmodligen i
mörker. Obegripligt, säger Anders och skakar på huvudet.

13.30

Vi slår av på farten när vi närmar oss Ålkistan. Här saknas en prick, men annars ser det bra ut.

– Men sitter inte det där märket lite märkligt? Svårt att veta när man bara är här en gång om året. Vi får nog skicka hit några och mäta in dem med GPS.

De vänder vid Tivoliudden och på vägen tillbaka hittade de den saknade pricken på en strand vid Norra Djurgården. De bärgar den och sedan blir det entreprenörens jobb att sätta ut den i rätt position igen. Sedan sätter Anders och Torbjörn fart mot OK-macken på Lidingö. Det blir korv till lunch.
 

Det här reportaget har publicerats i tidningen VIA Stockholms Hamnar.

Prenumerera gratis på VIA Stockholms Hamnar 

Kontaktperson Anders Nordlund
Uppdaterad 2012-07-06
| More
Lägg till kommentar



Följ Stockholms Hamnar

Twitter (extern länk)

Facebook (extern länk).

Skicka e-post

Du har klickat på en skyddad e-postlänk. För att förhindra att webbrobotar kommer åt länken skyddas den med denna dialog.

Skriv in ditt meddelande, ämnet på meddelandet samt din e-postadress i rutorna nedan. Klicka sedan på ”Skicka”.

Verifiera kombination * captcha
* = Obligatoriskt fält