TIPS: Du kan dubbelklicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst.
Jim Hansson

Unikt vrakfynd i Strömkajen

Publicerad 2010-12-20
Arkeologen Jim Hansson är mycket glad över Stockholm Hamnars agerande vid uppgrävningen av det unika vrakfyndet vid Strömkajen. Tillsammans kan vi bidra till att skriva ett stycke Stockholmshistoria, säger han.

Det var i samband med Stockholm Hamnars grävjobb för ett nytt pumphus i kajen vid Grand Hôtel som de gamla fartygsresterna kom fram. Stockholm Hamnar kontaktade omedelbart Statens maritima museer. 
– Vi är jättenöjda med att Stockholm Hamnar var så snabba med att höra av sig. Det ska man ha en stor eloge för. Grabbarna har varit jätteschyssta och hjälpt till med upplag där vi kunnat stå och dokumentera grejerna och allt möjligt annat, säger Jim Hansson, intendent för arkeologienheten vid Statens maritima museer.
Väl på plats förstod han snabbt att det var något alldeles speciellt som blivit uppgrävt.

Mycket gammalt fartyg

Bordläggningsplankorna är nämligen sammanfogade med vidjor, ett slags rep, istället för med spik. Av de cirka 3000 fartygslämningar som hittills hittats längs Sveriges kuster finns bara ett tidigare exempel på ett fartyg konstruerat med samma teknik.
– Som arkeolog tycker jag det här är jättehäftigt. Både vidjor som antagligen är gjort av granrötter och själva träplankorna är dessutom otroligt välbevarade. Yxhuggen på plankorna ser ut att vara gjorda idag, säger Jim Hansson.
Med hjälp av historiska fakta om Stockholms kajer kan man dra slutsatsen att det är ett mycket gammalt fartyg som hittats. Fyndet gjordes vid dagens bilväg utanför Grand Hôtel. Detta var platsen för Stockholms örlogsvarv fram till 1640-talet . Efter 1640 flyttades varvet ut till dagens Skeppsholmen i samband med en stor upprustning av Stockholm.
– En gissning är att fartyget använts som ett slags fundament vid utbyggnaden av den nya kajen. Att sänka gamla uttjänta fartyg och fylla dem med allehanda skrot, jord och grus var en vanlig teknik när man byggde kajer förr i tiden, Men det kan heller inte uteslutas att fartyget förlist, berättar Jim Hansson.

Vanlig teknik österut

Fynden har skickats på analys. När den är klar kommer man att veta när virket till fartyget är hugget och antagligen också varifrån virket kommer.
– Tekniken med så kallade sydda skepp var ganska vanlig i Ryssland, Baltikum och Finland. Däremot är det ovanligt med sydda skepp som är så stora som det här verkar vara. Det finns en liten möjlighet att fartyget är gjort i Sverige. Det vore i så fall helt unikt.
Stockholm Hamnar fortsätter inom kort sina arbeten vid platsen för fynden. Då finns Jim Hansson och hans kollegor med som schaktövervakare.
– Nu går vi tillbaka ner i gropen och jobbar vidare. Med stor sannolikhet kommer vi hitta fler delar av fartyget. Drömmen vore att få upp en intakt del av skrovet. Då skulle vi kunna säga mer om vilken typ av fartyg det är och vad det har använts till.

Kontaktperson Irene Lindbäck
Uppdaterad 2010-12-20
| More
Lägg till kommentar



Skicka e-post

Du har klickat på en skyddad e-postlänk. För att förhindra att webbrobotar kommer åt länken skyddas den med denna dialog.

Skriv in ditt meddelande, ämnet på meddelandet samt din e-postadress i rutorna nedan. Klicka sedan på ”Skicka”.

Verifiera kombination * captcha
* = Obligatoriskt fält