TIPS: Du kan dubbelklicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst.
Gå till startsidan
Isbrytarna I och II. Vid Djurgårdsvarvet, dec. 1952
Isbrytarna I och II. Vid Djurgårdsvarvet, dec. 1952. Fotograf: Okänt, bilden är hämtad från Hamnstyrelsen. Rättigheter: SH har rättigheter att använda bilden.

Stockholms Hamns fartyg

Isbrytaren I och II, vid Djurgårdsvarvet 1952.

När hamnförvaltningen inrättades 1909 övertog den Isbrytaren I, byggd på Kockums 1897. Fartyget såldes 1952.

Hamnstyrelsen beställde Isbrytaren II som levererades från Finnboda 1915 . Det var Sveriges första havsisbrytare. Fartyget döptes om till Sankt Erik 1958 i samband med övergång från kol- till oljeeldning. Hon tjänstgjorde sista gången 1977 och är nu museifartyg vid Galärvarvet. 

Som ersättning för de stora isbrytarna skaffade hamnen stora isbrytande bogserbåtar. Starkodder levererades av Finnboda 1953. Hon var även försedd med sjöspruta. Fartyget såldes 1979. 

Bogserbåten Heimdal byggdes 1974 på Åsiverken i Åmål namnet Bonden för Bohus-Tug i Uddevalla. Stockholms hamn ägde båten 1977-1988. Den var även utrustad för brand- och oljebekämpning.  

År 1957 köpte hamnförvaltningen hamnkranen Lodbrok. Den var bland annat med om bärgningen av Vasa och bygget av Essingeleden. Lodbrok krockade med Essingebron 2005 och såldes 2008 till Marine Crane AB.

| More
Skicka e-post

Du har klickat på en skyddad e-postlänk. För att förhindra att webbrobotar kommer åt länken skyddas den med denna dialog.

Skriv in ditt meddelande, ämnet på meddelandet samt din e-postadress i rutorna nedan. Klicka sedan på ”Skicka”.

Verifiera kombination * captcha
* = Obligatoriskt fält