TIPS: Du kan dubbelklicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst.
Gå till startsidan
Årstadalshamnen. Vin & Spritcentralen. Förlängning av kaj 120 m. öster ut. Översikt av arbetsplatsen
Årstadalshamnen. Vin & Spritcentralen. Förlängning av kaj 120 m. öster ut. Översikt av arbetsplatsen. Fotograf: Okänt, hämtad från Hamnstyrelsen. Rättigheter: Stockholms Hamnar har rättigheter att anväda bilden..

Årstadalshamnen och Liljeholmshamnen

Årstadalshamnen. Vin & Spritcentralen. Förlängning av kaj 120 m. öster ut. Översikt av arbetsplatsen.

Årstadalshamnen byggdes 1931-1936 efter att Hammarbyleden hade öppnats 1926. Hamnen försågs med järnväg från Liljeholmen och blev stadens största hamn på Mälarsidan. Hamnen blev upplagsplats för bland annat kol, koks, järn och trävaror. 

Vid Marievik etablerade järn- och stålgrossisten Söderberg & Haak ett storlager 1920 som blev ett av världens största och modernaste i sitt slag. Intill S&H etablerades 1935 en annan järn- och stålgrossist, nämligen Odelberg & Olson. De två grossisterna gick 1976 samman under namnet Tibnor. År 1979 såldes järngrossistverksamheten till SSAB. Kort därefter började grossistverksamheten avvecklas vid Liljeholmen. 

AB Vin & Spritcentralen etablerade 1959 ett lager i Årstadal och senare flyttades även spritfabriken och huvudkontoret dit från Reimersholme. Vid Årstadal anlades kajer där vintankfartyg kunde lägga till och tömma sin last direkt i de underjordiska bergrummen. Under 1990-talet avvecklades Vin & Sprits lager och tillverkning i Årstadal. 

Årstadal är nu omvandlat till bostadsområde. Vid Liljeholmshamnen drivs fortfarande sjöfart med cement till Cementas siloanläggning som har drivits här sedan 1948.

| More
Skicka e-post

Du har klickat på en skyddad e-postlänk. För att förhindra att webbrobotar kommer åt länken skyddas den med denna dialog.

Skriv in ditt meddelande, ämnet på meddelandet samt din e-postadress i rutorna nedan. Klicka sedan på ”Skicka”.

Verifiera kombination * captcha
* = Obligatoriskt fält